Peste 20 de cadre didactice, educatori, profesori, pedagogi şi psihopedagogi, alături de părinţi şi de actori ai trupei Arcadia, au participat la conferinţa „Educația timpurie prin teatru” susţinută la Oradea în cadrul Mini Fest 2017.

 

Conferinţa interactivă a avut loc vineri, 27 ianuarie, şi a fost susţinută de psihoterapeutul clujean Anca Zăgrian şi Delia Glaviţchi, regizor şi animator socio-educativ în cadrul programului Cric-Cric al Mini Reactor Cluj.

În prima parte a conferinţei participanţii au fost provocaţi la un joc interactiv în cadrul căruia şi-au imaginat că sunt copii mici şi descoperă universul pentru prima oară. „Iniţial am fost invitaţi să ne privim mâna prin ochii unui copil care o vede pentru prima oară. Apoi, fiecare participant a fost pus să guste, să pipăie, să miroasă diverse substanţe şi materiale. Astfel, am experimentat cum este să descoperi mediul înconjurător prin intermediul simţurilor”, a explicat Florian Silaghi, director artistic al trupei Arcadia. Pornind de la acest experiment, participanţii au făcut conexiuni cu descoperirea fascinantei lumi a teatrului de către copilul mic. Astfel, pentru copii cu vârsta cuprinsă între 0 şi 4 ani, este important ca mediul ambiental să fie cât mai intim, luminat, dar în culori blânde, lipsit de zgomote bruşte, viu colorat, nonverbal şi de scurtă durată, adecvat puterii lor de concentrare.

Întrebaţi fiind care ar fi cuvântul care ar putea defini teatrul pentru copilul mic, participanţii au optat pentru frumuseţe, creativitate, culoare, cercetare, dragoste, cea mai frecventă definiţie însă fiind curiozitatea. Toate cuvintele au fost podoabe într-un pom de hârtie imaginat de organizatori.

În cea de-a doua parte a conferinţei s-a discutat despre posibilele beneficii şi dezavantaje ale educaţiei timpurii prin teatru. Concluziile arată că educaţia prin teatru are doar avantaje, printre cele mai cunoscute fiind: stimularea imaginaţiei şi creativităţii, stimularea conversaţiilor dintre părinte şi copil (pe tema spectacolului vizionat), stimularea gândirii şi atenţiei distributive, dar şi stimularea mişcării şi limbajului, copiii încercând să imite ceea ce au văzut la actori.