Finalizarea documentației pentru proiectele majore ce ar urma să fie finanțate din fonduri europene reprezintă o prioritate a municipalităţii orădene. Printre proiectele vizate se numără construirea unui pod rutier nou, extinderea liniilor de tramvai, realizarea legăturii dintre strada Bihorului și girația de la Real Episcopia, extinderea zonei pietonale din centrul Oradiei. De asemenea, se doreşte lărgirea Podului Dacia şi construirea unui pasaj subteran de la Dacia Continental până la IPJ Bihor.

Principalele proiecte pe care municipalitatea intenţionează să le înceapă în acest an ar necesita o investiţie totală de 50-60 de milioane de euro, pe o perioadă de trei ani. Municipalitatea încearcă să atragă finanţare europeană pentru realizarea lor.

„Din acest ciclul de finanţare lucrările pot fi demarate înainte de semnarea contractelor, urmând să fie decontate ulterior. Dacă proiectele nu vor primi finanţare europeană, le vom plăti de la bugetul local”, a menţionat primarul Ilie Bolojan. În cadrul conferinţei de presă de ieri, edilul şef al Oradiei a precizat că îşi propune să menţină şi în acest an un buget de investiţii de cel puţin 10 milioane de euro. Printre priorităţile municipalităţii în anul 2017, el a amintit finalizarea documentaţiilor pentru proiectele majore care ar urma să fie finanţate din fonduri europene.

Un nou pod rutier

Primul dintre acestea este construirea unui pod rutier nou peste Crişul Repede, care să înlocuiască pasarela de la Informatica. Potrivit lui Bolojan, studiul de fezabilitate este finalizat, însă nu au fost obţinute toate avizele necesare. Mai exact, comisia pentru monumente, întrunită marţi, ar fi respins proiectul. Municipalitatea nu va renunţa însă la acest proiect în valoare de aproximativ trei milioane de euro. Lucrările ar urma să înceapă în toamnă şi să dureze doi ani. Bolojan a mai menţionat că pentru fluidizarea circulaţiei între străzile Tudor Vladimirescu şi Roman Ciorogariu se doreşte lărgirea străzii Plevnei, ceea ce presupune exproprierea unor case. Un alt proiect la documentaţia căruia se lucrează este cel privind extinderea liniilor de tramvai în zona Universităţii. Proiectul este într-o fază avansată, mai trebuind aprobaţi indicatorii tehnico-economici şi demarată licitaţia pentru executarea lucrărilor. Ilie Bolojan a precizat că şi aici sunt câteva probleme legate de teren, fiind necesară preluarea unui teren care aparţine unităţii de Jandarmi. Extinderea liniilor de tramvai ar costa în jur de 8 milioane de euro, din fonduri europene, durata lucrărilor urmând să fie de doi ani. Un al treilea proiect este cel privind realizarea legăturii dintre strada Bihorului și girația de la magazinul Real din Episcopia, în așa fel încât să existe o legătură din zona Nufărul - Velența, de la podul Mareșal Prezan și până în zona de nord a orașului. Acest drum ar urma să decongestioneze traficul de pe bulevardele Magheru şi Ştefan cel Mare. În paralel, susţine primarul, vor fi asfaltate străzile din Episcopia veche, cele care dau în Matei Corvin. Durata lucrărilor ar trebui să fie de 18 luni. De asemenea, se lucrează la documentaţia pentru extinderea zonei pietonale din centru prin reabilitarea străzii Vasile Alecsandri şi a Pieţei Ferdinand. Primarul a precizat că se doreşte ca lucrările la strada Vasile Alecsandri să înceapă în acest an, iar la Piaţa Ferdinand anul viitor.

Pasaj pe sub Bulevardul Magheru

Tot în acest an se lucrează la documentaţia necesară îmbunătăţirii circulaţiei în Centrul Civic şi reabilitarea reţelelor de termoficare - etapa a III-a. Primarul Ilie Bolojan a anunţat că pe lângă pasajul subteran din Centrul Civic se doreşte lărgirea la şase benzi a Podului Dacia, precum şi construirea unui pasaj subteran rutier paralel cu Crişul Repede care să pornească de la Hotel Dacia Continental până la sediul Poliţiei judeţene din Parcul Traian. Pasajul ar urma să aibă câte o bandă pe sens şi ar duce la deblocarea circulaţiei pe bulevardul Magheru, înainte de podul Dacia. Pentru etapa a III-a de reabilitare a reţelelor de termoficare, primarul estimează că lucrările ar urma să se deruleze începând din 2018. Tot ieri, Ilie Bolojan a anunţat că municipalitatea vrea să amenajeze zonele de acces la viitoarea sală de sport. Edilul şef al Oradiei susţine că lucrările la sala de sport vor demara, cel mai probabil, în vara sau toamna acestui an. Până atunci, trebuie mutată Piaţa de vechituri şi asigurată desfăşurarea în condiţii normale a circulaţiei pietonale pentru cei care frecventează această piaţă. Piaţa Obor va fi relocată de cealaltă parte a şoselei de centură, în zonă fiind amenajat şi un nou parc industrial. De aceea, municipalitatea vrea să realizeze un pasaj suprateran peste girația de pe centură în zona Universității care să asigure un acces mai uşor spre zona industrială. Tot în acest an, se vrea finalizarea documentaţiilor pentru Campusul Universitar integrat. Proiectul va fi pus în dezbatere publică, fiind nevoie de aprobare şi din partea Universităţii din Oradea.

Lucrări de consolidare la Dealul Ciuperca

Alte priorităţi ale municipalităţii pentru anul 2017 sunt: continuarea lucrărilor în sistemul de termoficare, începerea lucrărilor de consolidare în zona alunecării de teren de pe dealul Ciuperca și refacerea lucrărilor, realizarea legăturii directe dintre strada E. Teodoroiu și strada Bihorului pe drumul expres (porţiunea de teren care aparţine CFR), precum şi îmbunătățirea colectării deșeurilor în oraș în vederea reducerii impactului taxei de depozitare. Municipalitatea intenţionează, în acest an să introducă, treptat, la taxarea deşeurilor în funcţie de volum, fiind încurajată depozitarea selectivă. „Vrem să amenajăm în zona Ceyrat o staţie de depunere a deşeurilor selectate şi trebuie găsit un teren pentru o altă staţie în zona Ştefan cel Mare – Rogerius”, a precizat primarul. O altă direcție presupune faptul ca Oradea să rămână un oraș competitiv, un oraș care să se mențină în topul orașelor în care merită să investești. În acest sens, vor fi continuate lucrările în Parcul Industrial II şi colaborarea cu firmele din Oradea, vor fi realizate parteneriate publice-private, dar şi se va încerca adaptarea învățământului orădean la realitatea economică. „Vom pune la punct, până la toamnă, internatul de la Eurobusiness Parc (fostul Traian Vuia), astfel încât cei care provin din mediul rural și care vor să învețe o meserie să se poate caza în condiții bune în Oradea”, a declarat Bolojan, adăugând că se caută o formulă de administrare tip hostel pentru internatul din Campusul şcolar. În ceea ce priveşte faţadele clădirilor din centru, va fi investit aproximativ un milion de euro pentru reabilitarea tuturor clădirilor din Piaţa Ferdinand. „Practic, toate clădirile importante de pe pietonală vor fi reabilitate în anul 2017 și în cursul anului viitor”, susţine Bolojan. Tot în acest an, municipalitatea are în vedere organizarea a cât mai multe evenimente culturale în Oradea, în parteneriat cu instituţiile aflate în subordinea Consiliului Judeţean. De asemenea, o prioritate o constituie şi îmbunătățirea serviciilor publice din municipiu prin investiții în sănătate (mutări de secții între Spitalul Județean și Spitalul Municipal, extinderea clădirii de primire urgențe la parter cu etajul I format din laborator, sterilizare și farmacie, iar spațiile eliberate să fie puse la dispoziția spitalului pentru secții şi la etajul II amenajat un amfiteatru pentru studenţi), îmbunătăţirea calităţii apei pe malul stâng al Crişului şi extinderea spaţiilor verzi.