Peste 100 de elevi şi profesori din şase judeţe s-au întrecut, la sfârşit de săptămână, în cadrul unui amplu concurs de prevenire pe teme juridice, sub genericul  „Şcoala fără violenţă”.

 

Sâmbătă, 20 mai, la Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” din Municipiul Oradea s-a desfășurat etapa regională a concursului cu tematică preventivă „Şcoala fără violenţă”, adresat elevilor de liceu, organizat de poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor, în colaborare cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, cu cei ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” şi cu Corpul Naţional al Poliţiştilor. Prin intermediul acestui proiect educaţional organizatorii şi-au propus să sporească nivelul de siguranţă a elevilor în spaţiul public şi privat, provocându-i să înveţe în mod creativ. În concursul regional au fost implicaţi peste 100 de copii şi cadre didactice din şase judeţe - Bihor, Alba, Maramureş, Cluj, Arad şi Satu Mare. Concurenţii au avut de parcurs patru probe, respectiv un moment artistic, realizarea unui eseu cu teme din domeniul prevenirii criminalităţii, o probă de dezbatere şi o probă de teorie cu întrebări din domeniul juridic. În cadrul concursului „Şcoala fără violenţă”, elevii au avut posibilitatea să abordeze într-un mod original recomandările poliţiştilor, prin combinarea educaţiei cu arta teatrală, pentru a transmite un mesaj de impact cu privire la prevenirea manifestărilor violente. Prima probă, momentul artistic, a constat în demonstraţii de dans, muzică, sport sau scurte scenete, care au surprins efectele nocive ale cyberbulling-ul şi violenţa asupra adolescenţilor, indiferent de formele de manifestare. Cu multă creativitate, liceenii participanţi au identificat metode şi soluţii de a contracara aceste manifestări, atât în mediul virtual, cât şi în viaţa de zi cu zi. Realizarea unui eseu preventiv a fost cea de-a doua probă în care au fost implicați elevii de liceu. În cadrul celei de-a doua probe, liceenii au avut ocazia să îşi exprime în mod creativ părerile cu privire la formele de manifestare a violenţei, au reliefat cauzele producerii acestui fenomen şi au încercat să ofere soluţii, eseurile realizate de aceştia constituind adevărate lecţii pentru colegii lor. Cea de-a treia probă, proba teoretică, a curprins un set de 10 întrebări formulate din Ghidul practic de prevenire a criminalităţii şi victimizării pentru orele de dirigenţie „Un antidot al violenței!”, partea a II-a, editat în 2015 de Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor. Elevii au fost testaţi cu privire la modalitatea de a face faţă unor situaţii de risc, cunoaşterea unor reguli de comportament pe stradă, acasă şi la şcoală, s-au confruntat cu întrebări cu privire la prevederile Codului Penal referitoare la vârsta răspunderii penale a minorilor şi sancţiunile care se aplică minorilor în cazul săvârşirii de fapte penale. În cadrul ultimei probe, cea de dezbatere, fiecare echipaj a delegat doi elevi care au trebuit să argumenteze pro şi contra pe o temă dată, respectiv „Vârsta răspunderii penale a minorilor este 14 ani”. Argumentarea probei a fost realizată în maxim cinci minute, iar elevii au folosit argumente de ordin moral, social, legal. În cadrul dezbaterii au fost urmărite abilitățile oratorice, exprimarea corectă în limba română, dar și argumentele cu privire la afirmația dată și cunoștințele acestora cu privire la vârsta răspunderii penale și cercetare, analiză și argumentare, cu privire la logica şi accesibilitatea informaţiilor oferite. Elevii au fost foarte bine documentaţi, folosind ca suport date statistice, opinii, citate, dovedind că şi-au însuşit cunoştinţele juridice cu privire la răspunderea penală a minorilor. În urma parcurgerii probelor din concurs, premiul I a fost adjudecat de echipa Colegiului Național „Iosif Vulcan” Oradea, locul al  II-lea a revenit echipajului format din elevii Liceului Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu” Oradea, iar echipajul de la Colegiul Economic „Dionisie Pop Marţian” din Alba Iulia s-a clasat pe locul al III-lea. Totodată, au fost acordate și trei premii speciale, pentru „Cel mai bun eseu”, obţinut de echipajul Colegiului Național „Iosif Vulcan” Oradea, pentru lucrarea „Nu ştiu să plâng, aşa că dau cu pumnul”, scris de eleva Hepuţiu Oana. Cel de-al doilea premiu special la secţiunea eseu a fost câştigat de eleva Siladi Milena, de la Liceului Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu” Oradea, cu lucrarea „Forţa e slăbiciune, nu putere!”, iar cel de-al treilea premiu special la secţiunea eseu a fost câştigat de eleva Erdei Denisa Ioana, din cadrul Liceului Ortodox „Nicolae Steinhardt” din Satu Mare, cu lucrarea „Spune nu violenţei!”. Premiul special pentru „Cea mai bună interpretare” a fost obţinut de elevii Liceului Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu” Oradea, cu sceneta „Bătaia nu face legea!”, interpretare Bodog Bogdana, Vidican Ioana, Borși Dominika, Moisi Danesa, Hepuţiu Oana.