Cel mai important eveniment cultural al anului în Oradea, Festivalul Internaţional de Teatru, organizat de Teatrul Regina Maria cu sprijinul Consiliului Judeţean Bihor şi al Primăriei Oradea, pe lângă impresionanta selecţie de spectacole, vine în întâmpinarea publicului cu evenimente conexe, menite să întregească festivalul.

 

Unul dintre cele mai importante astfel de evenimente este Portretul de Regizor al directorului de scenă Victor Ioan Frunză. De ce este necesar un Focus Victor Ioan Frunză la Oradea, dezvăluie criticul de teatru Mircea Morariu. Victor Ioan Frunză a acceptat oferta de a se angaja la teatrul din Oradea în cursul stagiunii 1983-1984. „La scurtă vreme, Victor Ioan Frunză a confirmat că direcția de scenă a spectacolelor orădene reintrase pe mâini bune, că gloria dobândită în anii ʼ70 de teatrul de aici (…) are toate șansele de a fi continuată datorită spectacolelor montate de el și de Alexandru Darie”, scrie Mircea Morariu.  Mircea Morariu mai arată că vocaţia directorului de scenă Victor Ioan Frunză, dar şi a scenografei Adriana Grand este aceea „de a spune nu  intruziunilor de orice fel în intimitatea profundă a artei” şi salută reluarea colaborării cu Teatrul Regina Maria. „Victor Ioan Frunză și Adriana Grand au realizat deja aici (n.r. în Oradea) câteva spectacole importante, iar cel după piesele lui Molière avându-l protagonist pe Domnul Jourdain, gentilom sau scrântit,  spectacol ce deschide Festivalul Internațional de Teatru din acest an, sperăm fie o mare împlinire”, mai scrie Morariu.

 

O premieră şi două spectacole invitate

Astfel, Festivalul Internaţional de Teatru se va deschide duminică, 25 octombrie, cu premiera Teatrului Regina Maria „Domnul Jurdan” . „Spectacolul este construit pe structura matriceală din „Burghezul gentilom”, păstrând situaţiile şi temele care se regăsesc în original, dar propune un tip de abordare diferit. Astfel, cadrul şi personajele dobândesc trăsături contemporane, ceea ce le conferă vitalitate, adaptată spiritului şi percepţiei actuale”, se arată în descriere.

Cel de-al doilea spectacol în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză pe care orădenii îl pot viziona este „A douăsprezecea noapte”, de William Shakespeare (Teatrul Metropolis, Bucureşti). „Spectacolul de la Metropolis, ca de altfel toate montările lui Victor Ioan Frunză din ultima perioadă, la care lucrează cu o echipă bine sudată, are meritul de a fi în același timp o excelentă comedie de public, unde râzi în hohote minute în șir, la scene jucate impecabil, și o cercetare inteligentă, în centrul căreia se află omul, „acest animal ciudat”[...] Ceea ce propune Victor Ioan Frunză este o interpretare a textului, plasată într-o Ilirie atemporală, dar trecută prin ființa omului care a străbătut secole, fără să piardă însă ceva din structura lui originară, poleită doar cu amăgirile scânteietoare ale unor învelișuri exterioare”, scrie criticul Monica Andronescu. Spectacolul se va juca la Sala Mare vineri, 30 septembrie, de la ora 19.00.

Cel de-al treilea spectacol propus este Nastasia - Poveste de Cartier, după „Domnișoara Nastasia” de George Mihail Zamfirescu (Teatru Dramatic Petroşani).

„Victor Ioan Frunză a întocmit propriul său scenariu dramatic, a rescris practic piesa, a concentrat-o, dar, şi mai important, a contemporaneizat-o. […] Totul se petrece în lumea de azi şi totul ia forma nu a unei poveşti dintr-o mahala, ci a unei poveşti de cartier (...) Scenariul, ca şi spectacolul creat de Victor Ioan Frunză şi de scenografa Adriana Grand mizează pe o ambivalenţă extrem de inteligentă şi cum nu se poate mai ofertantă. Ideatic şi teatral”, scrie criticul Mircea Morariu. Spectacolul se va juca sâmbătă, 1 octombrie, la Sala Mare.