Potrivit unui Proiect de act normativ adoptat săptămâna trecută de Guvern, obligativitatea firmelor de a folosi case de marcat echipate cu jurnal electronic va fi din nou decalată, de data aceasta cu nouă luni.

Astfel, noile termene pentru introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic sunt următoarele: 1 ianuarie 2018 (în loc de 1 aprilie 2017) - pentru marii contribuabili; 1 aprilie 2018 (în loc de 1 iulie 2017) - pentru contribuabilii mijlocii; 1 august 2018 (în loc de 1 noiembrie 2017) - pentru micii contribuabili.  În ceea ce priveşte interdicția de a mai comercializa aparate de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal, aceasta va intra în vigoare la 1 octombrie 2017, cu nouă luni mai târziu decât ultimul termen stabilit (1 ianuarie 2017). Reamintim că obligativitatea utilizării de aparate de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici şi eliminarea treptată a aparatelor de marcat cu rolă jurnal a fost introdusă prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2014, act normativ aprobat prin Legea nr. 267/2015, document care, la rându-i, a amânat cu şase luni, prin OUG nr. 57/2015, data de la care operatorii economici vor fi obligaţi să utilizeze casele de marcat cu jurnal electronic. De asemenea,  va fi prorogat şi termenul de 1 ianuarie 2017 (până la 1 octombrie 2017) de la care va fi interzisă comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal, nerespectarea acestei prevederi fiind contravenţie care se va sancţiona cu o amendă de 3.000 de lei. Prin noile prevederi legale, noile case de marcat vor trebui conectate la un sistem de supraveghere şi monitorizare, pentru transmiterea datelor către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), fiind întocmit, în formă electronică, un registru naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţe şi în sectoarele municipiului Bucureşti, iar supravegherea şi monitorizarea aparatelor de marcat electronice fiscale se va realiza de către Fisc. În acest sens, firmele vor fi obligate să asigure conectarea la distanţă a aparatelor de marcat electronice fiscale, pentru transmiterea de date fiscale către ANAF, termenul-limită până la care trebuie aprobată procedura de conectare aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale fiind, potrivit normelor în vigoare, 1 februarie 2018.

Pe lângă introducerea noilor case de marcat, dispoziţiile OUG nr. 57/2015 stabilersc că pe bonul fiscal va fi introdus ca element obligatoriu, pentru aparatele cu jurnal electronic, codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, la cererea acestuia şi, respectiv unitatea de masură.

Firmele care nu vor respecta noile termene stabilite de autorităţi pentru schimbarea caselor de marcat cu rolă jurnal cu cele cu jurnal electronic vor risca  amenzi de 9.000 de lei şi suspendarea activităţii. De precizat că prevederile referitoare la noua amânare a termenelor pentru schimbarea caselor de marcat se vor regăsi într-o Ordonanţă de Urgenţă care va fi publicată în Monitorul Oficial.