Noutăţile sunt cuprinse în OPANAF nr. 1232/2017 privind modificarea şi completarea OPANAF nr. 3699/2015 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, publicat în Monitorul Oficial nr. 262/2017.

Reglementarea dată de art.169 din Codul de procedură fiscală prevede rambursarea solicitată prin deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare. Procedura ANAF urmăreşte ca, dacă există un risc pentru o rambursare de TVA necuvenită, solicitările de rambursare ale persoanelor impozabile să se soluționeze după efectuarea inspecției fiscale anticipate. Reamnintim că Fiscul are o bază de date specială în care sunt înscrise persoanele impozabile despre care Fiscul sau instituţiile cu atribuţii de administrare fiscală au informaţii că prezintă un risc fiscal mare pentru rambursarea TVA. Având în vedere că, pentru decontul care prezintă un risc fiscal mare, rambursarea se efectuează în urma unei inspecţii fiscale şi că alineatul (9) al art.169 din Codul de procedură fiscală, prevede că: „(9) În cazul inspecţiei fiscale anticipate, efectuate pentru soluţionarea deconturilor cu sumă negativă de TVA, prin excepţie de la prevederile art. 117, perioada supusă inspecţiei fiscale va cuprinde exclusiv perioadele fiscale în care s-au derulat operaţiunile care au generat soldul sumei negative a taxei…”, s-a considerat necesar ca, pornind de la informaţiile cuprinse în baza de date specială, să se efectueze o analiză distinctă, pentru a se stabili dacă, într-adevăr pentru decontul respectiv, există riscul unei rambursări necuvenite. Analiza se va efectua pornind de la informaţiile care au condus la înscrierea persoanei impozabile în baza de date specială, raportate la soldul sumei negative solicitat la rambursare.  De precizat că baza de date specială conţine informaţii privind: denumirea, respectiv numele şi prenumele persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA; codul de înregistrare în scopuri de TVA; numărul şi data referatului prin care s-a propus înscrierea în baza de date specială; structura din cadrul unităţii fiscale care a făcut propunerea; motivele care au stat la baza înscrierii în baza de date; numărul şi data referatului prin care s-a propus menţinerea în baza de date, motivele care au stat la baza menţinerii în baza de date, numărul şi data referatului prin care s-a propus radierea din baza de date; structura care a făcut propunerea; motivele care au stat la baza radierii, după caz.

Totodată, pentru a asigura aplicarea unitară a Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, sunt prevăzute, expres, atât situaţiile sau motivele care stau la baza stabilirii riscului fiscal pentru persoanele impozabile şi, implicit, pentru înscrierea în baza de date specială, cât și situaţiile/motivele pe baza cărora unităţile fiscale pot radia din această bază de date persoanele impozabile. Potrivit legii, deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care nu au fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul fiscal şi nici nu au fost identificate în baza de date specială, prin care se solicită rambursarea unei sume de până la 45.000 lei, se încadrează la risc fiscal mic.