În acest sens, contribuabilii trebuie să opteze, pe baza unei cereri adresate organului fiscal local, prin indicarea, după caz, a numărului de fax, a adresei de e-mail, respectiv prin utilizarea numelui de utilizator şi a parolei puse la dispoziţie de către Fisc sau prin utilizarea unui certificat digital calificat, după caz.

Potrivit prevederilor Ordinului MDRAP nr. 3097/2016, publicat luni în Monitorul Oficial, Fiscul poate transmite contribuabilului prin e-mail, fax sau printr-o platformă online peste 30 de acte administrative fiscale. Astfel, contribualilii pot primi de la Fisc documente şi în varianta electronică sau pe fax. Persoanele fizice şi juridice trebuie să adreseze Fiscului o cerere prin care să opteze pentru unul dintre mijloacele electronice de comunicare. Actele administrative fiscale sunt următoarele: Titlu executoriu; Somaţie; Decizie referitoare la obligaţiile de plată accesorii; Înştiinţare privind stingerea creanţelor fiscale; Adresă de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor băneşti; Decizie de ridicare a măsurilor de executare silită asupra disponibilităţilor băneşti; Înştiinţare de compensare, respectiv de restituire; Decizie de impunere pentru stabilirea impozitelor/taxelor datorate de persoanele fizice; Decizie de impunere pentru stabilirea impozitelor/taxelor datorate de persoanele juridice; Declaraţie fiscală/Decizie de impunere pentru stabilirea taxei pentru servicii de reclamă şi publicitate în cazul contribuabililor persoane juridice; Declaraţie fiscală/Decizie de impunere pentru stabilirea taxei pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate; Decizie de impunere privind creanţele datorate bugetului local în urma inspecţiei fiscale; Decizie de restituire a sumelor de la bugetul local; Decizie privind nemodificarea bazei de impunere; Decizie de instituire a măsurilor asigurătorii; Decizie de ridicare a măsurilor asigurătorii; Adresă de înfiinţare a popririi; Adresă de înfiinţare a popririi asigurătorii; Înştiinţare privind înfiinţarea popririi; Proces-verbal de constatare a contravenţiei; Notă de plată; Extras de rol; Aviz de inspecţie fiscală; Invitaţie; Certificat de nomenclatură stradală şi adresă; Proces-verbal privind cheltuielile de executare silită; Proces-verbal de constatare şi declarare a insolvabilităţii; Certificat de atestare fiscală pentru persoane juridice privind impozite, taxele locale şi alte venituri datorate bugetului local; Raport de inspecţie fiscală; Anexă certificat de atestare fiscală privind verificarea eligibilităţii solicitanţilor de fonduri externe nerambursabile; alte acte emise de unitatea fiscală teritorială. Potrivit Ordinului menţionat, actele administrative fiscale, actele de executare şi celelalte acte emise de Fisc comunicate prin mijloace electronice de transmitere la distanţă sunt valabile şi opozabile contribuabililor sau terţilor fără semnătura olografă şi ştampila conducătorului unităţii fiscale, dar vor purta semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat al Fiscului teritorial. Potrivit legii, Fiscul poate opta pentru comunicarea documentelor către contribuabil prin următoarele mijloace electronice de transmitere la distanţă: fax; e-mail (căsuţă de poştă electronică);  platformă de contact pusă la dispoziţie de către Fiscul teritorial. Cererea se depune, în scris, personal, la registratura Fiscului şi va conţine inclusiv adresa de corespondenţă a contribuabilului. Fiscul comunică, în scris, contribuabilului luarea în evidenţă a solicitării şi data de la care comunicarea actelor administrative fiscale, actelor de executare şi altor acte emise de acesta se va realiza exclusiv pe baza mijloacelor electronice pentru care a optat. De precizat că serviciile de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă furnizate de către Fisc sunt gratuite.