Prin Hotărârea Guvernului nr. 284/2017 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu aplicabilitate din data de 4 mai, au fost aduse clarificări necesare pentru contribuabili.

Astfel, în ceea ce priveşte impozitul pe profit: pentru profitul investit în achiziționarea dreptului de utilizare a programelor informatice, scutirea de impozit se aplică pentru cele cumpărate și folosite începând cu prima zi a acestui an. Impozitul specific se aplică doar firmelor din domeniul hotelier și cel al alimentației publice care plăteau impozit pe profit, în măsura în care acestea n-au trecut la regimul de impozitare „micro” (clarificare). Referitor la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, Ministerul Finanţelor Publice precizează că

microîntreprinderile aplică regimul de impozitare „micro”, nu impozitul specific, chiar dacă desfășoară activități vizate de forfetar (clarificare). De asemenea, firmele înregistrate la impozit pe profit la sfârșitul lunii ianuarie 2017 nu trebuie să treacă la regimul de impozitare „micro” dacă au un capital social minim de 45.000 de lei. Firmele plătitoare de impozit specific nu sunt vizate de trecerea la impozit „micro” de la 1 februarie 2017. În ceea ce priveşte impozitul pe venit, în cazul scutirii de impozit pe venit pentru salariații firmelor ce aplică impozitul specific, aceasta se acordă pe perioada de derulare a contractului. Scutirea este valabilă indiferent că salariații sunt angajați cu normă întreagă sau parțială, atât timp cât durata contractului este de cel puțin 12 luni. Legat de impozitul de 3% pentru vânzarea de imobile se stabilește ca diferență între valoarea tranzacției și plafonul neimpozabil de 450.000 de lei.

Referitor la contribuțiile sociale obligatorii, au fost aduse clarificări privind modul de încadrare a bazei anuale de calcul al contribuției la sănătate în plafonul minim reprezentând valoarea a douăsprezece salarii de bază minime brute pe țară, avându-se în vedere veniturile din salarii, veniturile din investiții și/sau din alte surse. În fine, în ceea ce priveşte taxa pe valoare adăugată (TVA), MFP vine cu explicații și exemple pentru situația celor care se reînregistrează în scopuri de TVA, după ce au avut codul de înregistrare anulat, astfel încât să poată deduce taxa aferentă achizițiilor din perioada în care au avut codul anulat și să emită facturi pentru livrările de bunuri și prestările de servicii efectuate în perioada respectivă, dar şi explicații detaliate cu privire la aplicarea regimului special de TVA pentru agricultori.