Tot ce n-a reuşit să facă Primăria în cinci ani trebuie să se finalizeze într-un an, altfel există riscul să plătim toţi banii europeni din buzunarul propriu. Până la finele anului în curs, Primăria Oradea trebuie să finalizeze cel puţin 25 de proiecte cu fonduri nerambursabile, proiecte care ar fi trebuit deja de mult recepţionate, însă, de la caz la caz, ele au fost întârziate fie din cauze obiective, fie din cauze subiective.

Cu toate că aproape 90% dintre ele au termenele iniţiale depăşite, edilii orădeni nu privesc lucrurile cu teamă. Primarul Ilie Bolojan a prezentat, ieri, într-o conferinţă de presă, lista de lucrări care trebuie finalizate în acest an.

„Sunt lucrări deja contractate şi pe care trebuie să le finalizăm în acest an. Dacă nu le terminăm în acest an, diferenţa de lucrări neexecutată trebuie asigurată de bugetul Primăriei, iar, dacă nici în primul trimestru al anului 2016 nu se finalizează, trebuie să restituim toţi banii înapoi", a precizat primarul Ilie Bolojan. Cu atâtea restanţe, în acest an, executivul local va avea de lucru de 12-13 ori mai mult decât în anii precedenţi. Oradea va fi transformată într-un imens şantier, iar blocajele în trafic şi disconfortul vor fi majore. În plus, Primăria Oradea are nevoie de un buget pentru investiţii tot de 12-13 ori mai mare decât într-un an normal, motiv pentru care a demarat procedurile de negociere cu Banca Europeană de Investiţii pentru un credit. Viceprimarul Mircea Mălan a amintit principalele lucrări care se vor derula şi vor trebui finalizate în acest an. Una dintre marile restanţe ale executivului este Pasajul Vulturul Negru, o lucrare care va trebui refăcută în întregime.

„Se va organiza o nouă licitaţie, raporturile cu Marconst s-au încheiat. Se vor licita şi marginile pavajului, dar şi cei 120 de m de-a lungul cafenelei Columbus. Se va modifica soluţia tehnică, în loc de ciment, se va folosi răşina. Proporţia de ciment, respectiv calitatea proastă a lucrărilor au fost principalele cauze ale fisurilor. În plus, chiar înainte de refacerea mozaicului, se va reface cupola, respectiv pereţii Pasajului Vulturul Negru", a declarat Mircea Mălan.

Proiectul care prezintă cele mai mari riscuri în a nu fi finalizat în acest an vizează reabilitarea a 15,5 km de reţea şi trecerea unor puncte termice pe apă geotermală în Nufărul. Refacerea Pieţei Unirii va bloca întreaga circulaţie în zona centrală, în condiţiile în care OTL va trebuie să înlocuiască şinele de tramvai de pe Independenţei, respectiv Compania de Apă Oradea va trebui să înlocuiască reţelele de canalizare menajeră şi pluvială, tot pe Independenţei trebuie executată o parcare, str. Vasile Alecsandri va fi transformată în pietonală, iar Podul Ferdinand va trebui reabilitat. În aceste condiţii, tramvaiele nu vor mai circula pe ruta Independenţei - Decebal - Olosig, respectiv Ioşia. Tot în acest an mai trebuie recepţionate lucrări care nici nu au început, şi anume Parcul de pe Dealul Ciuperca, Aquaparkul Nymphaea, extindere Campus Colegiul Economic „Partenie Cosma". Printre proiectele care s-au încadrat în termenele iniţiale asumate şi vor fi predate în această vară este restaurarea din Cetatea Oradea, etapa I şi II, reabilitarea unor biserici din Oradea, respectiv transformarea Sinagogii Zion în galerie de artă. „Anul 2015 este pentru Oradea anul şantierelor", a concluzionat viceprimarul Mălan.