În data de 7 aprilie, în curtea Cetăţii din Oradea, a fost vernisată expoziţia de sculptură a artistului Horea Sabău, intitulată Stâlpii Cerului. Curatorul expoziției este Rudolf Sigismund Bone, iar vernisajul a fost  susținut de Aurel Chiriac.

 

Expoziţia Stâlpii Cerului a fost posibilă cu implicarea partenerilor: Universitatea din Oradea, Departamentul de Arte Vizuale, U.A.P. Oradea, Primăria Oradea, Muzeul Cetății și Orașului Oradea.

„Horea Sabău este un artist prin excelenţă creştin. Este unul dintre puţinii artişti contemporani care a înţeles că, din numeroasele funcţii ale artei, cea care împlineşte menirea doxologică o consacră ca fiind artă majoră”, spune curatorul expoziţiei, Rudlof Bone. „Toate operele de artă cu caracter spiritual, din istoria civilizaţiilor ce s-au succedat de-a lungul mileniilor, au intrat în patrimoniul valorilor artistice majore. Icoana creştină a Bizanţului este apogeul expresiei artistice tocmai pentru că este reprezentarea imaginii împărăţiei Dumnezeului Cel Adevărat”, mai explică Bone.

„Horea Sabău a studiat în şcoală şi a experimentat posibilităţile de expresie artistică ale postmodernismului. I-a înţeles limitele. Şi a ales să fie consecvent cu felul său autentic de a rămâne în spiritul credinţei sale”, punctează curatorul.

„Deşi e sculptor şi îşi iubeşte vocaţia, reuşeşte, paradoxal, să creeze cu mijloacele sculpturii, a reprezentării tridimensionale, icoane ce sunt reprezentări prin excelenţă bidimensionale. Alege, pentru aceasta, ca temă, imaginea sfinţeniei a ceea ce sunt, în lumea creştin-ortodoxă, asceţii, eremiţii, ieromonahii, pustnicii, adică cei ce se retrag în pustie ca să se dedice rugăciunii pentru mântuirea lor şi a lumii”, a mai precizat Rudolf Bone.

„Sculptorul Horea Sabău îşi numeşte reprezentarile ca fiind “stâlpi ai cerului”. Îi realizează sub formă de cilindri înguşti şi înalţi, unii având în jur de 3 metri înălţime. Figurile de asceţi sunt încrustate, gravate, deşi le realizează prin modelaj, pe suprafaţa acestor cilindri. Îi toarnă apoi în ciment şi îi colorează precum în icoanele bizantine, fie policrom, fie monocrom ce amintesc de patina ce o aduce fumul cădelniţei, a lumânărilor sau a candelelor. Sunt stâlpi nu pentru că ar susţine cerul, deşi putem interpreta şi astfel, cât mai degrabă că, fiind în permanentă stare de rugăciune, fac legatura între cer şi pământ. Se mai aseamană şi cu nişte lumânări ce ard continuu şi aduc lumina divină în sufletele noastre. Dar pot să sugereze şi arhetipul cărţii, sulul de pergament pe care erau scrise textele în vechime. Astfel ei, sfinţii lui Dumnezeu, pot fi citiţi şi ca fiind acele cărţi/suluri aşezate vertical, conţinând înţelepciunea lumii”, mai explică Bone.

„Prin acest ansamblu de sculpturi/icoane, Horea Sabău ne aduce un dar, în Cetatea Oradiei, anunţând apropierea Sfântului Praznic al Învierii Domnului Iisus Hristos. Îi suntem recunoscători şi nădăjduim să ne surprinda din timp în timp cu lucrările sale”, a încheiat curatorul.