A fost atmosferă de bucurie și emoție, luni, 29 mai, la Palatul Copiilor și Elevilor Oradea, cu prilejul celei de-a IX-a ediții a Festivalului Cultural Internațional „Special Kids”. Evenimentul s-a derulat ca activitate de diseminare a rezultatelor obținute în cadrul parteneriatului strategic între şcoli “Valuing play”, iar amfitrion a fost un tânăr provenit din sistemul de protecție a copilului - Kozak Bela, elev în clasa a VIII-a.

 

Un festival devenit tradiție

Potrivit coordonatoarei proiectului, prof. Teodora Pantazi, directoarea CSEI Nr. 1 Oradea, Festivalul „Special Kids” a debutat în anul 2008, ca activitate în cadrul unui proiect Comenius, prilejuită de vizita partenerilor internaționali, și s-a transformat, de-a lungul anilor, într-o tradiție, un festival concurs anual, realizat la diferite nivele: județean, interjudețean, național sau internațional după caz, fiind parte integrantă din diverse alte proiecte internaționale sau din CAEN/CAERI.

Ediția a IX-a a Festivalului „Special Kids” a fost organizată luni, 29 mai, de Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Palatul Copiilor și Elevilor Oradea, Compania independentă de teatru TrendArt Oradea - Comoara cu Povești, Asociația CES - Colaborăm. Educăm. Sprijinim, dar și cu Asociația SOS Autism Bihor și Asociația Down Oradea, care au fost beneficiarii evenimentului.

Această ediție a festivalului s-a derulat ca activitate de diseminare a rezultatelor obținute în cadrul parteneriatului strategic între şcoli „Valuing play”, proiect finanțat în cadrul Programului Erasmus+, KA2 în perioada 2015-2017, prin intermediul ANPCDEFP (www.erasmus+.ro), marcând 29 mai - Ziua Internațională a Jocului printr-un festival-concurs de teatru, cu participare directă, pe scenă și cu participare indirectă, pe DVD.

„Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea este partener în acest proiect, singura școală specială, alături de alte trei grădinițe și școli din Letonia, Italia și Macedonia. Scopul proiectului este dezvoltarea unor resurse de predare a formelor specifice dramei: teatru, teatru de păpuşi, teatru de umbre și teatru experienţial la copii de vârstă preşcolară şi şcolară mică”, ne-a declarat Teodora Pantazi.

Echipa de proiect de la CSEI Nr. 1 Oradea, împărțită în acest an școlar în trei echipe, fiecare dintre acestea abordând o metodă de teatru diferită, a încercat, pe parcursul ultimelor luni, să găsească cele mai eficiente modalităţi de valorizare a jocului scenic, în diferitele sale forme, în vederea exprimării emoționale autentice și a dezvoltării personalităţii de la cele mai fragede vârste.

„Special Kids înseamnă copii speciali, din învățământul special, special-integrat și de masă, reuniți sub sigla proiectelor europene, care pot crea lucruri magice şi se pot autodepăşi sub îndrumarea potrivită. De această dată, avem 65 de copii în concurs pe scenă, iar invitați speciali sunt aproximativ 40 de copii în afara concursului”, a mai spus coordonatoarea proiectului.

Șase echipaje în concurs

Anul acesta, au urcat pe scenă în concurs șase echipaje: elevii de la CSEI Nr. 1 Oradea, care au prezentat cele trei momente pregătite în cadrul proiectului: dar și alți copii și tineri cu și fără CES din alte școli și organizații: Centrul Școlar de Educație Incluzivă Cristal Oradea, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu”, Oradea și Asociația Down Oradea.

La secțiunea indirectă, au trimis DVD-uri 18 instituții școlare și organizații din cinci țări: Italia (Instituto Comprensivo Cassino „Scuola dell’infanzia „Via Zamosch”), Macedonia (JUDG „Detska radost”, Skopje), Letonia (Private preschool „Mazins ka jura”, Riga), Spania (Centro „Angel De La Guarda”, Gijon) și România - cinci județe: județul Bihor (CSEI Cristal, CSEI Orizont, CSEI Tileagd, Şcoala Gimnazială  Nr.16 Oradea, GPP Nr.45 Oradea, Liceul Ortodox Oradea); județul Cluj (Școala Gimnazială Specială Dej), județul Bistrița Năsăud (CSEI „Lacrima” Bistrița, CSEI  Nr.1 Bistrița), județul Hunedoara (CSEI „Rudolf Steiner” Hunedoara) și județul Constanța (Asociația PECA-Psihologie, Educație, Cultură și Artă, Năvodari).

Cele două secțiuni ale festivalului-concurs au fost jurizate de nume cu greutate din lumea artistică bihoreană și de specialiști în domeniul proiectelor și a psihopedagogiei speciale: prof. Alina Vese - inspector școlar pentru învățământ special, Inspectoratul Școlar Județean Bihor; prof. Florin Negruțiu - inspector școlar pentru proiecte educaționale, Inspectoratul Școlar Județean Bihor; Marius Aron - actor, vice-președinte TrendArt Oradea/Manager Cultural Comoara cu Povești; Ion Ruscuț - actor la Teatrul „Regina Maria” Oradea; Cornel Borza - solist vocal la Ansamblul Artistic Profesionist „Crișana”; prof. Dan Nicolae Peter - directorul Palatului Copiilor și Elevilor Bihor; prof. Marius Marcu - Palatul Copiilor și Elevilor Bihor; prof. Adela Pat - Palatul Copiilor și Elevilor Bihor; prof. Otilia Bejan - Palatul Copiilor și Elevilor Bihor; prof. Ligia Cristea - Liceul de Arte Oradea; prof. psihopedagog Carmen Ilisie - director adjunct Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea - absolventă de arte și psihologie și prof. psihopedagog Ramona Kiss - reprezentantă a Asociației CES.

„Dincolo de diseminarea proiectului și valorizarea persoanelor cu dizabilității, scopul suprem al acestui festival-concurs este de a oferi sprijin financiar în vederea continuarii terapiilor și activităților educative pentru copiii și tinerii de la Asociația SOS Autism Bihor și Asociația Down Oradea”, a precizat Teodora Pantazi.  

În vederea pregătirii spectacolelor, micii actori de la CSEI Nr. 1 Oradea sunt în perioada mai-iunie 2017 protagoniștii Caravanei de Teatru „Valuing play”. Astfel că cele trei momente pregătite de ei: teatru „Capra cu trei iezi” (coordonat de prof.: Anca Tirla și Monica Dărăban), teatru de umbre „Ursul păcălit de vulpe” (coordonat de prof: Camelia Poszet, Luminița Iova și Ramona Vidican) și teatru de păpuși „Punguța cu doi bani” (coordonat de prof.: Lavinia Gorgan, Valeria Colesnicov, Ramona Bondar, Ramona Kiss, Luminița Oros, Paula Manole, Monica Szabo) au fost prezentate în fața a sute de copilași din grădinițele și școlile orădene: Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, Liceul de Arte Oradea, Școala Gimnazială „Oltea Doamna” Oradea, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu”, Oradea.

„Scopul suprem al celor două acțiuni este același: strângerea de fonduri pentru copiii și tineri cu Sindrom Down și tulburări de spectru autist. Le mulțumim elevilor dornici să facă din pușculița lor mici donații pentru a susține această cauză nobilă și felicităm dascălii, care le cultivă de mici spiritul artistic și civic”, a conchis interlocutoarea noastră.