Aeroportul din Oradea anunţa în luna noiembrie a anului trecut că vrea să realizeze, în acest an, un nou terminal pentru pasageri, fiind chiar publicat pe SEAP contractul privind construirea acestuia, cu o valoare estimată a lucrării de 20,79 milioane de lei. Din păcate, însă, în urma unei contestaţii depuse de una dintre companiile dornice să obţină acest contract, zilele trecute, Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a publicat o decizie prin care anunţă anularea licitaţiei.

 

Aeroportul din Oradea ar fi trebuit să aibă, în anul 2017, unul dintre cele mai moderne terminale de pasageri din România. Consiliul Județean, prin Aeroportul Internațional Oradea, a publicat pe SEAP, în luna noiembrie 2016, contractul privind construirea, extinderea și modernizarea de terminale de pasageri, în valoare de 20.798.860 de lei. „Construirea terminalului este imperios necesară având în vedere că, începând din decembrie (n.r. - 2016), de pe Aeroport vor fi operate, săptămânal, patru noi zboruri înspre București, iar din martie 2017 numărul de zboruri se va tripla”, anunţa, la acea dată, Consiliul Judeţean Bihor, prin intermediul unui comunicat de presă, susţinând că odată cu triplarea zborurilor, actuala infrastructură nu va mai permite operarea la cifrele de trafic preconizate. Mai mult, în octombrie 2016, cu ocazia Adunării Generale a Asociației Aeroporturilor din România, desfășurată la Băile Felix, directorul Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc, anunţa că, în luna martie sau aprilie 2017, urma să fie introdusă pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Județean Bihor aprobarea indicatorilor tehnico-economici, pentru a putea demara realizarea acestui proiect. Din păcate, însă, acest lucru nu va fi posibil chiar la termenele anunţate iniţial, procedurile fiind amânate cu cel puţin câteva luni, câtă vreme zilele trecute Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a publicat pe site-ul propriu o decizie prin care anunţă anularea licitaţiei.

 

„A fost încălcată legislaţia”

Astfel, prin Decizia nr. 2298/C2/2677, emisă în 28 decembrie 2016, CNSC a hotărât anularea licitaţiei invocând „încălcări” ale legislaţiei privind achiziţiile publice, în urma unei contestaţii a uneia dintre companiile care au depus oferte pentru a obţine contractul, UTI Grup SA. „Având în vedere încălcările legale săvârşite şi etapele procedurii de atribuire în care acestea au avut loc, Consiliul apreciază că nu pot fi dispuse măsuri de remediere a actelor care afectează procedura şi stabileşte că este imposibilă continuarea procedurii de achiziţie. În această situaţie, Consiliul anulează procedura de atribuire (...)”, se arată în decizia CNSC. În expunerea motivelor care au stat la baza acestei decizii, CNSC informează doar că UTI Grup SA, cu sediul în Bucureşti, a depus, pe 25 noiembrie 2016, contestaţie împotriva procedurii de atribuire emisă de RA Aeroportul Oradea, ca autoritate contractantă, în cadrul procedurii simplificate, „într-o singură etapă, online”, organizată în vederea atribuirii contractului de achiziţie publică de lucrări având ca obiect „servicii de proiectare, asistență tehnică din partea proiectantului și execuție lucrări” pentru realizarea noului terminal de pasageri de la Aeoportul Oradea.

 

Licitaţie anulată de propria comisie

Din dorinţa de a da dovadă de transparenţă (aşa cum le place să precizeze de fiecare dată), dar uitând să spună de ce nu au comunicat aceste decizii la data luării lor (22 decembrie - anularea procedurii simplificate de către comisia de licitaţie din cadrul Aeroportului Oradea, respectiv 28 decembrie - anularea licitaţiei de către CNSC), Biroul de presă al Aeroportului a transmis sâmbătă un comunicat presei  locale, prin intermediul căruia prezintă întreaga „poveste” a procedurii de achiziţie publică a lucrărilor de proiectare şi construire a noului terminal.

Aflăm astfel că, la 4 aprilie 2016, a fost finalizat studiul de fezabilitate, acesta fiind aprobat, în unanimitate, prin prin H.C.J Bihor nr. 116/19.04.2016. La 24 octombrie 2016, a fost transmisă în sistemul electronic (S.E.A.P.) documentaţia de atribuire în vederea verificării şi validării documentaţiei de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP), aceasta fiind validată la 27 octombrie 2016. De asemenea, la 1 noiembrie 2016, a fost publicat în S.E.A.P. anunţul de participare simplificat, procedură online, având ca termen limită de depunere a ofertelor 21 noiembrie, orele 15.00. „Până la data limită de depunere a ofertelor, au fost formulate de către operatori economici, solicitări de clarificări la documentaţia de atribuire. Urmare a răspunsurilor la solicitările de clarificări în cadrul procedurii simplificate, la data de 25.11.2016, S.C. UTI Grup, după Notificarea prealabilă împotriva procedurii înaintată entităţii contractante, a formulat contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor”, se arată în comunicatul care mai precizează că, până la data limită de depunere a ofertelor, s-au înscris la procedura simplificată trei asocieri constituite din nouă societăţi. Interesant este faptul că însăşi Comisia de evaluare constituită prin decizia directorului general al Aeroportului, formată din trei membri ai R.A. Aeroportul Oradea şi doi ai Consiliului Judeţean Bihor, în urma evaluării ofertelor depuse, a hotărât, la 22 decembrie 2016, anularea procedurii simplificate, motivul invocat fiind existenţa unor „erori/omisiuni ale Studiului de fezabilitate, ceea ce a condus la depunerea unor oferte care nu pot fi evaluate unitar”. Aşadar, anularea procedurii putea fi comunicată încă de la acea dată, situaţie în care Aeroportul Oradea şi Consiliul Judeţean Bihor evitau „deconspirarea” de către CNSC. „În paralel cu evaluarea comisiei entităţii contractante, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiei a admis, la data de 28.12.2016, (...) contestaţia formulată de către UTI Grup SA. De menţionat este faptul că societatea UTI Grup S.A. nu a depus ofertă în cadrul procedurii simplificate”, se mai arată în comunicatul de presă. Urmare a anulării procedurii de către comisia de evaluare şi a recomandărilor acesteia, Aeroportul Oradea a convocat de urgență  proiectantul Studiului de Fezabilitate în vederea revizuirii acestuia. În perioada 5-6 ianuarie a.c., proiectantul a fost prezent la Oradea, iar în cadrul întâlnirilor cu comisia de evaluare, s-au dezbătut şi analizat toate modificările necesare a fi efectuate la Studiul de Fezabilitate pentru o revizuire corectă a acestuia. „Proiectantul S.C. IPTANA S.A. Bucureşti s-a angajat că cel târziu până la data de 15.01.2017 va înainta regiei Studiul de Fezabilitate revizuit în conformitate cu cele discutate. După primirea Studiului de fezabilitate revizuit, Consiliul Judeţean Bihor şi R.A. Aeroportul Oradea vor relua procedurile în vederea achiziţiei aferente obiectivului de investiţii. Aeroportul Oradea precizează că nu s-a încălcat nicio prevedere legală privind procedura de achiziţie, decalajul față de termenul inițial fiind de aproximativ 2 luni”, se mai arată în comunicatul de presă, estimându-se că, până la mijlocul lunii februarie, va fi transmis spre publicare în S.E.A.P. anunțul de praticipare cu noile termene privind termenul limită de depunere a ofertelor.