Mocănița, simbol al Țării Moților, va fi repusă în circulație în această vară, după 20 de ani, între Lunca Arieșului și Baia de Arieș, pe o distanță de 23 de kilometri, urmând să efectueze curse regulate în scop turistic, la finalizarea lucrărilor demarate în zonă.

Cristian Răspopa, un om de afaceri din județul Mureș, a anunțat că a început, alături de alți investitori, demersurile pentru a repune în circulație, în această vară, trenul de epocă numit Mocănița, pe o lungime totală de 23 de kilometri, iar la auzul acestei vești mai mulți voluntari din Munții Apuseni vor da, în următoarele zile, o mână de ajutor. Cristian Răspopa a declarat că în aceste zile se lucrează la curățarea liniei de cale ferată. „Se lucrează la curățarea liniei de ierburi și tăiem copacii care au crescut pe sub linia de cale ferată. Dacă mergeți pe linie o să vedeți că a fost un dezastru, în unele zone au fost aruncate intenționat diferite materiale. Totodată, trebuie lucrat la completarea liniei deoarece în anumite porțiuni lipsește șina, în jur de doi kilometri, iar piesele acelea care fixează șinele lipsesc în proporție de 60-70% pe aceste traseu”, a spus Răspopa.

Omul de afaceri a adăugat că, alături de alți investitori, încearcă achiziționarea a trei locomotive cu aburi. „Aș vrea să fie cel puțin două trenuri, unul să plece din Baia de Arieșului, altul din Lunca Arieșului, iar ele să se întâlnească. O să circule fie zilnic, fie cu programare, să vedem ce mai putem face pentru a dezvolta zona respectivă astfel încât să nu fie Mocănița singura atracție turistică”, a spus Răspopa, care mai are afaceri similare în județele Mureș și Bistrița-Năsăud.

Omul de afaceri a mai declarat că demarează această investiție în baza unui contract cu Statul, însă nu poate estima suma care va fi investită, „nu din rea voință”, precizând că „habar nu are” și nici nu calculează „ca să nu se sperie”.

Localnicii din Țara Moților se oferă să ajute la curățarea liniei, unul dintre ei, Adrian Puiuleț, a scris pe Facebook că „merită refăcută linia și pusă în valoare din punct de vedere turistic”. „Cred că pot oferi 2-3 zile din viața mea, ca să muncesc pentru o idee! Gratuit! Investitorul a defrișat deja 9 kilometri de linie, vom vedea câți ne adunam și vom vedea din ce zona pornim (daca suntem mai mulți, ne vom împărți pe mai multe zone). Mai rămâne de stabilit locul de campare. Eu am făcut event-ul (n.r. pe Facebook), dar cred ca mulți dintre oamenii care iubesc această idee sunt interesați! Și acum tresar când îmi amintesc când, de 1 Mai 1996, am călătorit pentru ultima oară cu Mocănița, de la Turda la Sălciua! Ploua, noi eram într-un vagon descoperit, cântam la chitară și mâncam gem de prune! Un vis care are toate șansele sa redevină realitate! Și pentru asta merită să donezi câteva zile din viața ta!”, a scris Puiuleț.

La rândul său, primarul din Baia de Arieș, Traian Pandor, a declarat că Mocănița este unul dintre simbolurile Țării Moților. Pe vremuri funcționa pe ruta Turda – Abrud, iar oamenii mergeau la Cluj cu ea pentru cumpărături, fiind și unul dintre principalele mijloace de transport. Vara trecută, Mocănița şi-a reluat cursele regulate pentru turişti, pe traseul Abrud – Câmpeni, de 11 kilometri, și circula cu o viteză de maxim 15 kilometri la oră, având trei vagoane, fiecare cu câte 18 locuri. Aceste porțiuni de drum – Abrud – Câmpeni și Lunca Arieșului – Baia de Arieș – sunt o parte din fostul traseu al Mocăniţei – unul foarte spectaculos de-a lungul văii Arieşului – care se întindea pe o distanţă de aproximativ 94 de kilometri, între Turda şi Abrud, inaugurat în anul 1912 şi care a funcţionat 85 de ani, până în 1997. În România, termenul „Mocăniţă” a fost consacrat pentru trenurile cu aburi care circulau în ţară, în regiunile de munte, pe ecartament îngust de 760 milimetri.