Contre Mang-Bolojan pe Aeroport

Preşedintele PSD Bihor, Ioan Mang, a intrat într-un război al declaraţiilor cu liderul PNL Bihor, Ilie Bolojan, pe tema aeroportului orădean. Dacă Bolojan propune cooptarea municipalităţii în acţionariat, Mang susţine că acest lucru nu este posibil, deoarece aeroportul nu este societate pe acţiuni.

Liderul PSD Bihor, Ioan Mang, a răspuns ieri, într-o conferinţă de presă, propunerii făcute de primarul Ilie Bolojan cu privire la intrarea municipalităţii în acţionariatul Aeroportului din Oradea şi contribuirea cu 500.000 euro anual la subvenţionarea curselor aeriene. Potrivit lui Mang, propunerea lui Bolojan este „imposibil” de pus în practică, deoarece Aeroportul este regie autonomă, iar o regie autonomă nu are acţionari. „Am înţeles că Ilie Bolojan a spus că ar trebui schimbat regimul juridic al aeroportului, să-l transformăm în societate comercială. Acest lucru nu este posibil: după intrarea României în Schengen, va fi singura vamă pe care o va avea Oradea. Iar vama nu poate fi societate pe acţiuni. Mâine, poimâine o să vrea să o privatizăm. Nu putem să privatizăm aeroportul, decât dacă vrem să ne vindem ţara”, susţine liderul PSD Bihor. În ceea ce priveşte suma de 500.000 euro, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor a precizat că, în prezent, există un program de facilităţi aprobat de administraţia judeţeană, prin care se percep taxe aeroportuare de 1,5 euro/tonă pentru orice avion care aterizează la Oradea, respectiv 1 euro/pasager. „Taxele acestea au fost acceptate de toate companiile şi sunt cele mai mici posibile. Sub aceste taxe nu se poate coborî”, a precizat Ioan Mang. De asemenea, el respinge propunerea ca banii de la municipalitate să fie folosiţi pentru subvenţionarea companiilor de transport aerian, menţionând că acest lucru este interzis de legislaţia română. „Dacă Primăria Oradea, cel mai îndatorat oraş din România după Bucureşti, are bani de dat, îi dau eu trei variante unde pot fi folosiţi”, a declarat Mang, el recomandându-i primarului să investească banii în acordarea de facilităţi pentru studenţi, să subvenţioneze termia sau să dea bani pentru cultură. „A patra variantă, dacă nu are idei domnul primar, este să reducă taxele şi impozitele locale cu 500.000 euro, că tot sunt cele mai mari din ţară”, a adăugat preşedintele PSD Bihor.

 

Calea ferată rapidă, favorabilă Oradiei

O altă dispută între cei doi lideri politici bihoreni este cea legată de construirea unei căi ferate rapide între Oradea şi Debreţin, proiect susţinut de Ioan Mang, dar respins de Ilie Bolojan.

Liderul PNL Bihor consideră că o astfel de linie rapidă ar favoriza Debreţinul, care ar atrage astfel mai uşor pasageri din România pentru cursele operate pe aeroportul din localitate. În susţinerea propunerii sale, Mang a amintit că acest proiect a fost discutat în cadrul şedinţei comune a guvernelor din România şi Ungaria în anul 2007, când Ilie Bolojan era secretar general al Guvernului. De asemenea, liderul social-democrat a menţionat că în strategia de dezvoltare a României până în anul 2035, realizată de Guvernul Cioloş, sunt prevăzute minimum cinci sisteme de infrastructură de transport între oraşele cu potenţial de pol transfrontalier în următorii 10 ani, printre acestea fiind menţionată construirea a 70 kilometri de cale ferată rapidă între Oradea şi Debreţin. Totodată, liderul PSD Bihor a afirmat că Oradea nu poate face faţă concurenţei cu Cluj-Napoca şi Timişoara decât dacă devine pol de dezvoltare transfrontalieră. În plus, susţine Mang, construirea căii ferate ar fi favorabilă Oradiei, nu Debreţinului, deoarece nu va fi realizată acum, ci mai târziu, iar până atunci Aeroportul din Oradea va avea mai multe curse.