Studiul microorganismelor necesita tehnici pentru izolarea celulelor din surse naturale si cresterea acestora in laborator in medii sintetice. Astfel, dezvoltarea mediilor de cultura sintetice si progresul tehnicilor de crestere au jucat un rol important in evolutia acestui domeniu. Microbiologii utilizeaza medii de cultura bacteriana in mai multe scopuri si aplicatii. Acestea sunt folosite pentru a izola si identifica bacteriile, pentru a dezvalui proprietatile lor metabolice si pentru a permite pastrarea pe termen lung a culturilor pure. Descrierile taxonomice ale bacteriilor includ de obicei informatii despre cerintele lor culturale, iar speciile care sunt slab caracterizate sunt adesea cel mai greu de cultivat in conditii de laborator.

Cerintele nutritionale ale bacteriilor

Capacitatea noastra de a studia diferite tipuri de bacterii se bazeaza in cele din urma pe cunoasterea necesarului nutritional al acestora.

Bacteriile cu care suntem cel mai familiarizati sunt generale (care sunt capabile de a utiliza o gama larga de substante nutritive). Unele bacterii pot sintetiza toate cerintele lor de crestere din nutrienti minerali comuni si carbohidrati simpli. Cu toate acestea, unele bacterii sunt clasificate ca auxotrofe deoarece, chiar daca le este oferita o sursa de carbon carbohidrat, ele nu pot sinteza una sau mai multe molecule organice necesare pentru cresterea lor - aceste molecule trebuie sa fie de asemenea furnizate in mediul de crestere.

Cu toate acestea, daca un esantion prelevat de la gura unei persoane ar fi inoculat pe o placa de mediu de cultura comuna, doar un mic procent din sutele de bacterii diferite vor creste si vor forma colonii. Acest lucru se datoreaza faptului ca cele mai multe bacterii sunt dificile, in sensul ca au cerinte nutritionale foarte specifice si / sau complexe. Aceste specii nu cresc, deoarece nu pot folosi una sau mai multe substante nutritive, in forma prevazuta in mediu (de exemplu, acestea ar putea avea nevoie de H2S, mai degraba decat de SO4 ca sursa de sulf), au cerinte pentru tipuri foarte specifice de nutrienti (cum ar fi anumite molecule organice complexe) si / sau necesita conditii de crestere neobisnuite (cum ar fi cresterea in celule vii sau la temperatura sau presiune ridicata). In prezent stim foarte putine despre multe dintre aceste bacterii pentru ca nu stim cum sa le crestem in conditii de laborator artificiale.

Un factor care influenteaza foarte mult dezvoltarea bacteriilor este cerintele lor de oxigen. In mod evident, tehnicile utilizate pentru cultura si pentru a studia un anaerob trebuie sa fie diferite de cele utilizate in cultivarea unui aerob. Astfel, Sanimed pune la dispozitie o gama completa de medii de cultura, fabricate in Romania, pentru a indeplini diversele cerinte nutritionale ale numeroaselor culturi bacteriene. Aceasta companie elaboreaza cele mai eficiente raporturi intre ingrediente pentru a gasi sursele nutritive pentru cresterea anumitor categorii de microorganisme. In gama de produse puse la dispozitie de Sanimed se regasesc si medii uzuale, de crestere, de imbogatire, de transport, de conservare, etc.