Consilierii locali orădeni şi-au dat acordul de principiu pentru externalizarea serviciului de parcări din Oradea, cu excepţia parcărilor de domiciliu. Caietul de sarcini pentru selectarea partenerului va fi întocmit în termen de 60 de zile.

În şedinţa de ieri a Consiliului Local Oradea, s-a dat undă verde pentru realizarea unui parteneriat prin care parcările din municipiu, cu excepţia celor de domiciliu, să fie realizate şi administrate de un operator specializat.

Viceprimarul Florin Birta a justificat această propunere a Primăriei prin faptul că trebuie construite parcări supraterane noi, iar municipalitatea nu dispune de sumele necesare. „Primăria Oradea a finalizat două parcări supraterane: una în spatele Tribunalului şi una lângă Spitalul Municipal. Parcarea de pe Independenţei e aproape gata, iar luni vor începe lucrările la parcarea de pe strada Braşovului. De asemenea, e în lucru licitaţia pentru parcarea de pe strada Academiei. Pe lângă acestea, vrem să dezvoltăm şi alte parcări: la Spitalul Judeţean, în curtea Primăriei, lângă Catedrala ortodoxă, pe strada Iosif Vulcan şi parcări supraetajate în cartiere. Toate aceste investiţii costă peste 20 milioane euro. Primăria nu are sumele necesare pentru a executa rapid aceste lucrări”, le-a explicat Birta aleşilor locali. În plus, susţine acesta, în acest exerciţiu de finanţare europeană nu sunt axe pentru investiţii în parcări în interiorul oraşului, ci doar pentru parcări construite la intrarea în localitate. Viceprimarul Florin Birta a mai menţionat că soluţiile găsite până acum pentru construirea de parcări nu sunt viabile, Curtea de Conturi recomandând municipalităţii să nu mai folosească creditul furnizor. Potrivit Primăriei Oradea, parcarea supraterană din spatele Tribunalului a costat aproximativ 4,6 milioane euro, cea de la Spitalul Municipal – 3,8 milioane euro, iar parcarea subterană aflată de mai mulţi ani în lucru pe malul Crişului Repede costă aproximativ 9,6 milioane euro. Parcarea de la fosta bază Voinţa este estimată la aproximativ 4 milioane euro, iar cea de lângă Magazinul Crişul va costa alte 4 milioane euro. Pentru perioada imediat următoare, municipalitatea ar vrea să realizeze parcarea de lângă Spitalul Judeţean, estimată la 7,7 milioane euro, cea de pe strada Iosif Vulcan (aproximativ 3,3 milioane euro) şi cea din curtea Primăriei (3,6 milioane euro), care să fie corelate cu investiţiile aflate în derulare.

După aprobarea acordului de principiu, Primăria se angajează ca, în termen de 60 de zile, să elaboreze un caiet de sarcini „în vederea selectării unui partener pentru dezvoltarea şi administrarea parcărilor de pe raza municipiului Oradea, cu excepţia parcărilor de domiciliu”. În caietul de sarcini vor fi incluse trei condiţii pentru selectarea operatorului care va construi şi administra parcările din Oradea. Mai exact, municipalitatea vrea să impună obligativitatea ca firmele interesate de acest serviciu să fie operatori globali de parcări publice. În plus, „partenerul va trebui să susţină financiar viitorul program de investiţii în sistemul public de parcări”. A treia condiţie ce se doreşte a fi impusă prin caietul de sarcini se referă la politica tarifară. Potrivit proiectului supus aprobării aleşilor locali, „stabilirea tarifelor va fi un proces transparent, cu un mecanism de indexare anuală a acestora şi aprobarea de către Consiliul Local a eventualelor propuneri de majorare a tarifelor”.

Acordul de principiu a trecut cu voturile celor 16 consilieri liberali prezenţi, consilierii UDMR şi PSD abţinându-se.