Consiliul Județean Bihor a aprobat în ședința ordinară de luni, 26 iunie, un proiect de hotărâre privind alocarea sumei de 2,5 milioane de lei pentru programul de interes județean „Împreună pentru un județ curat”, destinat autorităților locale din Bihor. Acesta este al treilea an consecutiv în care se alocă fonduri în cadrul programului.

Anul acesta, 14 unități administrativ-teritoriale primesc sprijin financiar cuprins între 100.000 și 240.000 lei, după cum urmează: Șimian (100.000 lei), Cetariu (150.000 lei), Tulca (150.000 lei), Boianu Mare (160.000 lei), Abram (170.000 lei), Balc (180.000 lei), Cociuba Mare (180.000 lei), Olcea (180.000 lei), Suplacu de Barcău (180.000 lei), Șoimi (180.000 lei), Batăr (200.000 lei), Marghita (220.000 lei) și Tinca (240.000 lei).

În cadrul programului au prioritate unitățile administrativ-teritoriale care îndeplinesc următoarele condiții: sunt situate pe drumurile naționale unde Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj desfășoară programe de estetică rutieră, curățarea și taluzarea șanțurilor; sunt situate pe drumurile naționale sau județene care au o circulație de cel puțin o mie de mașini în 24 de ore; autoritățile locale care asigură o cofinanțare cât mai mare la obiectul contractului de asociere. 

Consiliul Județean Bihor alocă anual, prin programul „Împreună pentru un județ curat”, suma de 500.000 euro. Fondurile pot fi folosite în următoarele scopuri: achiziționarea unor utilaje necesare acțiunilor de curățenie/igienizare în localități, achitarea serviciilor unor operatori economici care prestează activități de curățenie/igienizare, acoperirea cheltuielilor necesare funcționării/întreținerii utilajelor aflate în dotarea autorităților locale, dar și asigurarea fondurilor necesare pentru executarea acțiunilor de curățenie și întreținere în numele proprietarilor notificați în condițiile legii care nu își curăță terenurile, cu condiția recuperării cheltuielilor de la aceștia.

„Important este faptul că, pentru a primi acești bani, primăriile trebuie să aibă un regulament de curățenie adoptat după regulamentul – cadru stabilit de Consiliul Județean Bihor. Asta înseamnă standarde unitare în tot județul. Atât autoritățile locale, cât și cetățenii știu că de trei ori pe an trebuie tunsă iarba, că trebuie îngrijit terenul din fața proprietăților și așa mai departe. Impunerea unor standarde de curățenie în județul Bihor va duce în anii următori la schimbarea mentalităților și la o situație mult mai bună în ceea ce privește curățenia în județ și aspectul localităților și al drumurilor”, a precizat preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, în conferința de presă care a precedat ședința ordinară.

Legea permite autorităților locale să-i supraimpoziteze pe proprietarii care nu mențin curățenia terenurilor la frontul stradal și să realizeze lucrări de curățenie și/sau întreținere a acestor terenuri pe cheltuiala proprietarilor, după ce aceștia au fost notificați în prealabil și nu au luat măsuri.

Reamintim că programul „Împreună pentru un județ curat” a fost adoptat în luna noiembrie a anului 2021. Prima alocare de fonduri a fost aprobată în luna decembrie 2021, când 18 primării au beneficiat de o sumă totală de 2,75 milioane de lei: Biharia, Cefa, Ceica, Chișlaz, Drăgești, Gepiu, Hidișelu de Sus, Holod, Lăzăreni, Mădăras, Nojorid, Oșorhei, Roșiori, Săcădat, Sălard, Sânmartin, Tămășeu și Tileagd.

În 2022, au fost alocate 2,5 milioane lei pentru 18 primării: Girișu de Criș, Sâmbăta, Salonta, Aușeu, Lugașu de Jos, Pocola, Pomezeu, Răbăgani, Sânnicolau Român, Sântandrei, Toboliu, Vadu Crișului, Beiuș, Ciumeghiu, Diosig, Dobrești și Avram Iancu.