16 jurnaliști din Serbia au fost prezenți luni, 10 octombrie, la Oradea în cadrul proiectului european – Pulsul Europei, oaspeții fiind interesați să afle cum s-a îmbunătățit viața comunității orădene după aderarea României la Uniunea Europeană, în contextul în care țara lor dorește să devină stat membru.

În Sala Mare „Traian Moșoiu” a Primăriei Oradea, jurnaliştii sârbi au asistat la prezentări legate de modul în care Oradea a înțeles să atragă și să folosească fondurile europene pentru a pune în valoare și a dezvolta orașul.

La întâlnire au participat viceprimarul Oradiei, Marcel Dragoș, directorul executiv al Oradea Heritage, Angela Lupșea, directorul comercial al Societății Termoficare Oradea, Dan Crețu, și doi consilieri din cadrul Cabinetului Primarului, Călin Corpaș și Anca Deac.

„Principalul scop al acestui proiect este de a-i informa pe cetățenii din Serbia despre bunele practici europene și de a aduce mai aproape de ei exemple de proiecte implementate cu succes cu bani europeni. În cadrul acestui proiect, jurnaliști din Serbia au ocazia să viziteze state membre ale Uniunii Europene. În România, delegația va vizita orașele Oradea, Alba Iulia, Brașov și București”, a precizat, Marina Rakić, coordonatoarea programului.

Viceprimarul Marcel Dragoș a vorbit despre banii europeni pe care municipalitatea a reușit să îi absoarbă în ultimii ani, fonduri cu care s-au făcut investiții în infrastructură, educație, sănătate, transport și alte domenii de interes pentru populație.

„Oradea s-a schimbat, în principal, tocmai datorită absorbției de fonduri europene. Administrația publică locală a înființat un departament care s-a ocupat și se ocupă doar de asta, de atragerea finanțărilor internaționale, bani care au fost folosiți pentru creșterea calității vieții prin proiecte de infrastructură, spitale modernizate, școli reabilitate, mijloace de transport moderne și pentru îmbunătățirea serviciilor oferite cetățenilor”, a explicat Dragoș.

De la directorul executiv al Oradea Heritage, Angela Lupșea, oaspeții au aflat detalii despre programul multianual de reabilitare a clădirilor prin care s-a schimbat înfățișarea palatelor vechi din oraș, precum și despre modul în care au fost puse în valoare obiectivele turistice din oraș, cu finanțare externă.

„În 2009, Primăria Oradea a început inventarierea clădirilor istorice și de patrimoniu, clădiri care la vremea respectivă se aflau în diferite stadii de degradare. Astfel, a fost gândit un program care se derulează și astăzi, prin care monumente istorice clasate sau cu valoare arhitecturală deosebită, amplasate în zona de maximă vizibilitate din centrul oraşului, sunt reabilitate. De asemenea, ne-am axat și pe atragerea de turiști, acest lucru fiind posibil prin valorificarea unor clădiri deja existente, care au fost transformate în muzee sau centre deschise vizitatorilor”, a menționat Angela Lupșea.

La rândul său, directorul comercial al Termoficare Oradea, Dan Crețu, a făcut o prezentare succintă a sistemul principal de încălzire al orașului, care, în ultimii 15 ani, a trecut prin ample procese de modernizare, scopul final fiind de a reduce pierderile pe rețele, precum și poluarea, dar și de a oferi servicii îmbunătățite consumatorilor.

După întâlnirea cu autoritățile locale, jurnaliștii au vizitat mai multe obiective turistice (Casa Darvas - La Roche, Templul Francmasoneriei) și centrala pe gaz a orașului.