Cu toate că 86% din elevi admit că au primit la școală informații satisfăcătoare privind prevenirea infectării cu SARS-CoV2, doar 36% dintre ei spun că au fost informați în ceea ce privește vaccinarea, arată rezultatele unei anchete sociologice realizate de Organizația Salvați Copiii România și Consiliul Național al Elevilor.

Ancheta, derulată on-line pe un eșantion de 21.581 de elevi, în perioada 15 - 25 octombrie 2021, mai arată că aproape jumătate dintre elevi spun că, de la începutul anului școlar, cursurile au fost suspendate la nivelul clasei lor, din cauza îmbolnăvirii unui coleg, înainte ca Ministerul Educației să ia decizia unei vacanțe forțate pentru toate unitățile publice de învățământ. Procentul celor care au experimentat suspendarea cursurilor din cauza îmbolnăvirii unui profesor este mult mai mic (6%). Dintre materialele destinate prevenirii transmiterii bolii, dezinfectantul este cel mai răspândit, urmat de măști și teste. Pentru 30% din elevii, existența sau inexistența testelor în școli rămâne un mister. Dintre cei cu colegi infectați, doar 23% au fost testați în școală, în timp ce 37% spun că, deși testele există, nu au solicitat testarea. În opinia elevilor, profesorii respectă mai mult măsurile de siguranță. În ceea ce privește sentimentul de siguranță în școală, peste jumătate dintre elevi au indicat scoruri mari (4 și 5).

„Școala este locul în care copiii experimentează un foarte mare sentiment de siguranță și unde percep informațiile primite ca fiind validate de autoritatea profesorilor și a mediului. De aceea, întreruperea cursurilor nu poate aduce beneficii, ci, din contră, slăbește încrederea copiilor în informația primită pe alte canale. Școala contribuie major la receptarea informației științifice, crucială într-un astfel de moment pandemic”, a declarat Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România.

 

Noua tulpină schimbă regulile!

Rezultatele studiului au fost discutate într-o dezbatere la care au participat Radu Szekely, consilier al Ministrului Educației, Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie, Carmen Truțescu, medic primar psihiatrie pediatrică, Oana Moraru, profesor, fondatoare a Școlii Helikon-București, Silviu Morcan, președinte Consiliul Național al Elevilor și Mihaela Dinu, psiholog clinician la Salvați Copiii.

Radu Szekely a spus că nu există un instrument prin care Ministerul să colecteze date privind sănătatea psiho-emoțională a copiilor: „foarte multe școli au revenit în format fizic, asta ne dorim, să se revină peste tot în format fizic, pentru a putea asigura o formă de educație apropiată de nevoile reale ale copilului. Situația se schimbă, regulile se schimbă, primim informații din teritoriu care ne arată că modul în care s-a calculat procentul de profesori vaccinați nu a fost tocmai corect și atunci vom folosi o altă metodă de calcul. Important e să avem de partea noastră părinții, să folosim testele salivare, pentru a limita cât mai mult numărul persoanelor infectate. Eu personal am fost acuzat că folosim copiii în programe de testare biologică. Noi nu primim mesaje de încurajare, ne scriu cei care nu sunt de acord și ne spun că toate măsurile pe care le luăm sunt rele și dăunează. 4.850 de școli funcționează cu prezență fizică, adică 68% dintre școli sunt cu prezență fizică. Aproximativ 360.000 de elevi, peste 30% dintre cei eligibili pentru vaccin (plus 12 ani), erau vaccinați acum o săptămână, când s-a făcut ultimul bilanț. În ultimele zile, s-au vaccinat 8.000 de copii pe zi, suntem pe calea cea bună”.

Dr. Alexandru Rafila a spus că nu este suficient ca 60% dintre profesori să fie vaccinați, ci trebuie luate mereu măsuri combinate: „o școală sigură este una în care părinții copiilor sunt vaccinați într-o proporție cât mai mare și una în care și o proporție mare de personal este vaccinată. Acea țintă legată de imunitate de grup de 70% nu mai este în vigoare pentru că discutăm de o tulpină mult mai transmisibilă decât cea inițială. Sunt necesare niveluri mai mari de vaccinare pentru a reduce substanțial transmiterea. Toți cei care sunt vocali trebuie să respecte aceleași cerințe pe care ei le solicită altora. Experții Organizației Mondiale a Sănătății care au fost în România au reiterat că trebuie să ținem cât mai mult posibil școlile deschise, să ținem cont de contextul local, de modul în care funcționează școala, să aerisim clasele. Nu poți să spui: Numai școala se închide și alte activități în care se realizează transmiterea să rămână deschise. E nevoie de măsuri conjugate”.

„Nu ai voie, până la 9,10 ani, să pui accent pe riscuri și pe pierderea vieții, atunci când vorbești despre vaccinare. Eu personal am avut lecții despre vaccinare, în condițiile în care știam că am copii în clasă cu părinți anti-vaccin, dar am făcut-o fără să pară că predic vreo religie, ci cu detașarea omului care are informații. Dacă povestim familiei ce înseamnă neprezența fizică la școală și cum îi afectează neliniștea privind vaccinarea, pe copii, cred că avem mai multe șanse să aducem mai mulți părinți pe linia aceasta”, a spus Oana Morar.