După ce Curtea de Apel Cluj a obligat Consiliul Judeţean Bihor să modifice clasa viitorului drum ocolitor, instituţia a revizuit documentaţiile tehnice. Drumul va fi inclus în clasa drumurilor naţionale, fiind mai lat, aspect care va modifica şi coridorul de expropriere.

Consiliul Județean Bihor a publicat în consultare publică proiectul de hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici revizuiți, a devizului general revizuit, a amplasamentului lucrărilor revizuit și a coridorului de expropriere revizuit pentru lucrarea de interes județean „Inel rutier metropolitan Oradea”.

„Instituția va adopta un nou proiect de hotărâre, cu respectarea considerentelor evidențiate în decizia Curții de Apel Cluj, motivată la finalul lunii ianuarie. Documentația poate fi consultată online, pe site-ul Consiliului Județean Bihor, la secțiunea Informații Publice/Anunțuri”, precizează administraţia judeţeană.

Studiul de fezabilitate va fi reviziut, drumul urmând a fi încadrat în clasa tehnică III, de tip drum național. Această modificare presupune că platforma drumului va avea o lățime de 9 metri, în loc de 8 metri, cât este în prezent, iar lățimea benzii de circulația va fi de minim 3,5 metri. Aceste modificări impun și revizuirea coridorului de expropriere.

Consiliul Județean Bihor motivează, de asemenea, de ce nu este posibilă stabilirea traseului exclusiv prin extravilan. Printre argumentele invocate se numără faptul că intravilanul este foarte extins, în Oșorhei și Sânmartin acesta acoperind circa 80% din suprafața terenurilor din cele două comune. Evitarea intravilanului ar fi dus la o creștere a lungimii traseului cu 50–70%, afectând zone protejate și ridicând considerabil valoarea investiției. Traseul inelului rutier metropolitan nu afectează construcții, ci doar terenuri.

Proiectul de hotărâre care cuprinde documentațiile revizuite va fi supus votului în următoarea ședință ordinară a Consiliului Județean Bihor.

Inelul Rutier Metropolitan are o lungime totală de 17 kilometri și are rolul de a fluidiza traficul în zona metropolitană a Municipiului Oradea. Inelul asigură legătura între drumurile naționale DN1, DN 76 și DN 79, înspre Cluj-Napoca, Deva și Arad, și se intersectează cu centurile din zona metropolitană a Municipiului Oradea, respectiv centura Oșorhei, Nojorid și Sânmartin.

Pentru realizarea acestei investiții, Consiliul Județean Bihor a încheiat protocoale de colaborare cu Primăria Municipiului Oradea și Primăriile comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid.

Finanțarea pentru acest proiect de infrastructură este asigurată de Ministerul Dezvoltării, prin Programul Național „Anghel Saligny”, din alocările Consiliului Județean Bihor și ale Primăriei Municipiului Oradea.

Lucrările, împărțite în două loturi, au început în a doua jumătate a lunii septembrie 2023 și au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 25%. În prezent se montează grinzile la viaductul de 335 metri din Betfia.