Trei asociații neguvernamentale solicită Primăriei Oradea să retragă proiectul de lărgire a străzilor Armatei Române, Universității, Ceyrat, Thurzo Sandor și Atelierelor pe motiv că nu rezolvă problemele actuale de trafic.

 

Scrisoarea deschisă este semnată de Paula Iacabaș – președintele Centrului pentru Arii Protejate și Dezvoltare Durabilă Bihor, George Togor – președintele Fundației pentru Cultură și Educație Ecologistă ECOTOP și Andrei Togor – preșeintele Asociaţiei Pescarilor Sportivi Aqua Crisius.

„Solicităm Primăriei Municipiului Oradea retragerea proiectului „Lărgirea străzilor Armatei Române, Universității, Ceyrat, Thurzo Sandor și Atelierelor”. Soluțiile propuse prin acest proiect nu rezolvă problemele actuale de trafic, caracterizate prin blocaje și aglomerări temporare în anumite puncte și intervale orare. Dimpotrivă, implementarea proiectului poate genera probleme noi, a căror remediere va necesita investiții suplimentare. Studiul de trafic realizat menționează clar: „Conform calculelor traficului de perspectivă, în următorii 15 ani se va atinge capacitatea maximă și pe celelalte străzi.” Astfel, soluția nu este lărgirea străzilor, construirea de pasaje noi sau sensuri giratorii ca soluții punctuale, acestea fiind ineficiente și nu fac decât să aducă cheltuieli suplimentare și disconfort”, se afirmă în scrisoare, în care se dă ca exemplu „grăitor” proiectul de realizare a pasajului Vladimirescu cu Decebal, unde, susțin semnatarii, acum este necesară construirea unei girații pe o stradă din centrul istoric al orașului ceea ce implică demolarea unor case și modificarea aspectului străzii, un preț pe care îl consideră ridicat și care nu ar fi fost necesar dacă ar fi existat o abordare planificată și integrată a traficului.

„Soluțiile propuse trebuie să aibă în vedere o viziune pe termen lung pentru Municipiul Oradea, proiectată pe următorii 15-20 de ani, și să integreze direcțiile de dezvoltare și perspectivele comunității locale. Considerăm necesară elaborarea unui studiu integrat, un masterplan privind traficul urban, transportul public, transportul cu biciclete și alte mijloace alternative.

Un astfel de document trebuie să fie o prioritate pentru administrația publică locală, înainte de inițierea oricăror proiecte punctuale de dezvoltare. Fără un masterplan și o abordare unitară, lărgirea unor artere nu va rezolva problemele de trafic pe termen lung. Chiar și după extinderea anumitor sectoare, traficul va continua să fie blocat în zonele rămase înguste, perpetuând astfel disfuncționalitățile și aglomerația”, se mai afirmă în scrisoare.