Municipalitatea orădeană va moderniza strada Republicii pietonală. Pavajul actual va fi înlocuit cu unul care reinterpretează modelul anterior, realizat de arhitectul Szabo Arnold, care a fost premiat de Academia Română. Proiectul este supus dezbaterii publice, orădenii putând veni cu propuneri sau observaţii până la sfârşitul acestei luni.

„Am pornit de la cum arăta strada Republicii înainte de modernizarea din 2006-2007 și am gândit un concept care reinterpretează modelul anterior celui existent, studiind proiectul respectiv care a fost întocmit de arhitectul Szabo Arnold și care a fost premiat la acea vreme inclusiv de Uniunea Arhitecților și de Academia Română. Am decis să reabilităm strada, având în vedere și diferitele sesizări și reclamații pe care le-am avut în ultimul timp privind starea pietonalului. Am gândit un concept prin trasarea unor linii organice ce se integrează cu stilul arhitectural din zonă. Practic, este o restilizare a proiectului vechi, un proiect de succes, zic eu, și care nu degeaba a fost nominalizat ca fiind unul dintre cele mai frumoase proiecte de pietonalizare din țară. Strada va fi pavată cu porfir pentru a continua stilul de pavare pe care l-am avut și-l avem în zona pietonală, urmând ca acele linii care vor fi marcate organic să fie făcute dintr-o piatră albă, care să exprime diferența dintre porfir și piatra respectivă. Noi în ultimii ani am încercat să schimbăm partea de infrastructură subterană pe zona Republicii, lucrând la rețelele de termoficare, energie electrică, gaze, apă și canalizare, în mare parte acestea fiind rezolvate, singurul lucru la care vom mai lucra este un cămin tehnic în zona de mijloc, la care vor avea acces toate terasele, acestea din urmă fiind așezate în zona mediană”, a declarat primarul Florin Birta.

Accesul riveranilor și a mașinilor de aprovizionare și intervenție va fi permis în continuare și se vor lua măsuri suplimentare pentru siguranța pietonilor în intersecțiile cu străzile Mihai Eminescu, Parcul Traian și Episcop Roman Ciorogariu, trecerile de pietoni urmând a fi reabilitate.

„Trecerile de pietoni vor fi realizate din pavaj cu cubeţi ca în piața Ferdinand, iar rigolele de scurgere vor fi tot din acel material, nu vor deranja mersul, nu vor fi adânci și vor fi comode pentru mersul pe jos și accesibilizat pentru cei cu cărucioare. Sistemul de iluminat va fi scos din pavaj şi va fi montat pe clădirile existente. Cele două fântâni existente vor rămâne pe aceeași poziție, urmând să fie readaptate soluției pe care o vom propune pentru a fi implementată. Mobilierul urban va fi schimbat în totalitate, vor exista jardiniere în jurul teraselor, vor fi montate bănci, coșuri de gunoi cu colectare selectivă în trei fracții și toate cablurile vor fi băgate în subteran. Practic, prin acest proiect se reîntregește o zonă pietonală care pornește de la magazinul Crișul și traversează strada Republicii, Piața Ferdinand, Podul Ladislau, Piața Unirii, str. Vasile Alecsandri, Parcul 1 Decembrie, partea de piațetă pietonală din Centrul Civic (după ce traficul va fi introdus în subteran), piațeta de deasupra parcării Park and Ride și va ajunge la Cetatea Oradea”, a mai afirmat Birta.

Proiectul va fi depus spre finanțare prin Programul Operațional Regional 2021 - 2027, având o valoare estimată cuprinsă între 7- 9 milioane de euro, cu un termen de execuție de 12 luni.

Cel mai devreme, lucrările ar putea începe undeva în vara sau toamna anului viitor, în funcție de semnarea actului de finanțare. Proiectul ar urma să fie finanțat din bani europeni, în proporție de 98%.

Orădenii sunt invitați să își exprime opinia și să trimită sugestii și propuneri vizavi de acest proiect la adresa de e-mail [email protected], până la finalul acestei luni.

Primarul Florin Birta a menţionat că, în prezent, în Oradea, sunt aproximativ 85.000 mp de suprafaţă pietonală. În perioada de finanţare 2021-2027, Oradea are alocate aproximativ 65 milioane euro pentru proiecte de pietonalizare, motiv pentru care Primăria pregăteşte alte obiective: podul Hilton, piaţeta din strada Independenţei, piațeta Concordiei, Parcul Traian, strada Dunării ş.a.