O parte dintre angajații Muzeului Orașului Oradea au depus o sesizare oficială la Prefectura Bihor, prin care acuză că regulamentul pentru organizarea și desfășurarea concursului de management al Muzeului Oraşului Oradea nu este nici legal, nici imparțial.

Astfel, regulamentul pentru concursul de manager al Muzeului Oradea, despre care o parte dintre angajați susțin că ar fi fost întocmit special după chipul şi asemănarea actualului manager, Angela Lupşea. Aceasta a fost numită director interimar al Muzeului Orașului Oradea în luna noiembrie 2016 prin HCL Oradea nr. 799. Acreditarea a fost confirmată prin Ordinul ministrului Culturii nr. 3126/2019 în luna noiembrie 2019. „Art. 1. – Se acreditează Muzeul Orașului Oradea – Complex Cultural, cu sediul în municipiul Oradea, județul Bihor”. Cum acreditarea instituției a avut loc la finele anului trecut, mandatul Angelei Lupșea ar fi luat, prin urmare, sfârșit, începând cu data respectivă. În ședința Consiliului Local Oradea din data de 26 martie, a fost aprobat regulamentul pentru concursul de manager al Muzeului Oradea, despre care o parte dintre angajați susțin că ar fi fost întocmit special pentru ca mandatul fostei directoare să continue. Astfel, muzeografii Dumitru Noane, Augustin Țărău și Cristina Pușcaș, alături de bibliotecarul Cristian Negru și șeful Biroului de arte vizuale, Imre Zoltan, au trimis Prefecturii o sesizare în care contestă imparțialitatea și legalitatea conţinutului proiectului de HCLO nr. 34 din 26.03.2020 - Proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare şi desfășurare a concursului de proiecte de management, a Caietului de obiective şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor, pentru postul de manager – director al Muzeului Orașului Oradea – Complex Cultural. Printre altele, în sesizare se arată că: „În Anexa 1 la proiectul de HCL, Cap. I, „Dispoziţii generale” se prevede: art. 2. al. 3, pct. 4:  „Dosarul candidatului trebuie să conţină în principal următoarele documente:  „diplome de studii şi, după caz, documente care atestă efectuarea unor specializări în domeniul managementului, conform condiţiilor de participare la concurs”.  Observaţie:  în OUG 189/2008, art. 3 nu este prevăzută obligativitatea ca posibilii concurenţi să fi absolvit „specializări în domeniul managementului”, întrucât obiectul de activitate al muzeelor este cel cultural şi, ca atare, prioritare ar trebui să fie studiile post-universitare din domeniul istoriei. Considerăm că extinderea conţinutului art. de lege este de natură să îngrădească accesul la concurs al altor absolvenţi de studii superioare de factură culturală specifice muzeelor, pe de o parte, pe de altă parte, este de natură să favorizeze candidatura doamnei Angela Lupşea, actualul director al muzeului, fiind unicul candidat absolvent al unui curs masteral de management cultural”, se arată în sesizare. De asemenea, se subliniază: „Art. 3, pct. 2, lit. c „Candidaţii la concursul de proiecte de management trebuie să îndeplinească cumulativ condiţiile generale prevăzute la art. 3 din Ordonanţa de Urgenţă şi următoarele condiţii specifice: „are studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă într-unul din domeniile: istorie, economie (management), ştiinţe juridice, administrativ”. Observaţie: - în OUG 189/2008, art. 3, lit. c se spune: „întruneşte condiţiile de studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul de activitate al instituţiei. Considerăm că prioritatea o au studiile culturale (adică istorie, istorie-arheologie, istorie-restaurare, istorie-muzeografie, istorie-arhivistică, istoria artei etc.), cu alte cuvinte specializările legate de activitatea muzeală, ca atare considerăm că adăugarea studiilor „ştiinţe juridice, administrative”, extra-lege, este de natură să favorizeze candidatura doamnei Angela Lupşea, actualul director al muzeului, întrucât dumneaei a absolvit doar studii juridice, respectiv administrative”. În aceeași sesizare se mai arată: „Art. 3, lit. pct. 2, lit. D: întruneşte condiţiile de pregătire şi experienţă în management – minim 3 ani, dobândită în funcţii de conducere. Observaţie: în OUG 189/2008, nu sunt prevăzute nici un fel de condiţii de vechime sau experienţă în funcţii de conducere, o atare condiţie extra-lege este de natură să îngrădească accesul la concurs al altor absolvenţi de studii superioare de factură culturală specifice muzeelor; considerăm că şi această extindere a conţinutului legii este de natură să favorizeze candidatura doamnei Angela Lupşea, actualul director al muzeului, întrucât dânsa şi-a dobândit „experienţă în management – minim 3 ani, dobândită în funcţii de conducere”, în ultimii 3 ani de când a fost numită pe postul de director al Muzeului Oraşului Oradea, chiar a dacă a ocupat această funcţie doar interimar şi fără concurs (noiembrie 2016 - noiembrie 2019)”. Nu în ultimul rând, angajații subliniază: art. 3, lit. pct. 2, lit. g: nu deţine o funcţie de conducere la o altă instituţie din România (astfel cum este definită de prevederile OUG nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, cu modificările şi completările ulterioare). Observaţie: într-adevăr OUG 189/2008 prevede această condiţie prohibitivă în sarcina posibililor candidați, însă considerăm că, întrucât doamna Angela Lupşea deţine funcţia de preşedinte al Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Istorice din judeţul Bihor, dânsa nu poate candida la funcţia de manager-director al Muzeului Oraşului Oradea, întrucât: Fundaţia pentru Protejarea Monumentelor Istorice din judeţul Bihor, deşi este înfiinţată şi funcţionează în baza Legii 26/2000 „privind asociaţiile şi fundaţiile (ONG), este o entitate juridică de interes public, întrucât obiectul său de activitate este de interes public, fiind, totodată, subordonată şi finanţată exclusiv numai din bugetul Municipiului Oradea în fiecare an, adică din bani publici, fundaţia fiind obligată periodic şi la sfârşitul fiecărui an să prezinte finanţatorului dări de seamă contabile privind exerciţiul bugetar al anului scurs (adică să justifice cheltuielile efectuate)”.
Drept răspuns, Prefectura Bihor i-a îndemnat pe angajați să se adreseze instanțelor.

 

USR Bihor acuză afaceri de partid

„În timp ce 30 din cei 40 de angajați ai Muzeului Orașului Oradea au fost trimiși în șomaj tehnic, iar muzeul a fost închis pe perioada stării de urgenţă, instituția a cumpărat servicii de design, proiectare grafică, consultanță și publicitate pe Facebook, de la firma la care soția viceprimarului Florin Birta, Larisa, este Marketing Manager. Valoarea totală a contractelor acordate firmei Globencer este de 123.000 de lei plus TVA”, se arată într-un comunicat de ieri al USR Bihor.
„O altă necesitate pe care a trebuit să o rezolve doamna Angela, în plină stare de urgenţă, a fost să încheie un abonament lunar pentru servicii de design, proiectare grafică şi consultanţă în implementare concept expo (63.000 lei + TVA) şi un abonament lunar de promovare prin Facebook (60.000 lei + TVA). Pentru că, aparent, fix asta ardea acum”, scrie vicepreşedintele USR Bihor, Flavius Bunoiu, pe blogul său.