La sfârșitul săptămânii, Primăria Municipiului Oradea a testat un nou autobuz electric, folosind pentru prima dată un încărcător rapid pentru vehicule grele, amenajat de o firmă din Parcul Industrial I, specializată pe producerea de componente pentru autovehiculele electrice.

 

Încă de la început, city-managerul Mihai Jurca a subliniat că, în ciuda a ceea ce se crede, importantă pentru viitor nu este achiziționarea unor autobuze verzi, ci dezvoltarea unei infrastructuri în care să poată intra aceste autobuze verzi, iar acest lucru nu este unul simplu. 

Firma Nidec din Parcul Industrial I, specializată pe producerea de componente pentru autovehiculele electrice, a pus de vineri la dispoziția transportului în comun din Oradea o stație de încărcare rapidă, amplasată în parcarea firmei.

De altfel, compania urmează să producă în Oradea astfel de stații de încărcare. În momentul în care administrația locală va găsi oportunitățile de finanțare pentru a extinde parcul auto al transportului în comun cu autobuze electrice, infrastructura va putea fi asigurată.

Prezentarea stației de încărcare a fost făcută vineri, 30 iulie, în cadrul unei conferințe la sediul firmei, la care au participat city-managerul Primăriei Oradea - Mihai Jurca, directorul general OTL – Viorel Pop, directorul tehnic OTL – Adrian Revnic, managerul de vânzări al firmei Solaris – Ovidiu Borcea și general managerul firmei Nidec - Danilo Firpo.

În cadrul demonstrației practice, un autobuz 100% electric Solaris, aflat în probe la Oradea, a fost încărcat la această stație, putându-se observa cum de la un nivel de încărcare de 43% înainte de cuplarea la stație, acesta ajunge la 79% în doar 38 de minute. Un încărcător de acest tip poate încărca până la 400 KW/oră. Fiind inteligent, acesta se adaptează tipului de autovehicul și puterii pe care acesta o poate absorbi.

„Un avantaj important al acestei instalații este că nu are nevoie de infrastructură electrică suplimentară pentru încărcător. De obicei un încărcător de mare putere presupune un racord sau un post de transformare de mare putere. Dar compania produce încărcătoare care se pot încărca de la un racord normal de electricitate, tocmai pentru că lângă sediul firmei există un modul dotat cu niște baterii care acumulează energia și o încarcă la puterea maximă pe care autovehiculul o poate primi. Prin urmare, dacă ne vom gândi să facem o rețea de încărcătoare în oraș, ele nu vor mai presupune și investiții în cabluri, în posturi de transformare, iar asta reduce foarte mult costurile de investiție”, a precizat city-managerul Mihai Jurca.

 

Autobuze electrice și autobuze cu hidrogen

 

Directorul OTL, Viorel Pop, a vorbit despre proiectele viitoare ale OTL legate de achiziția de autobuze care folosesc energie nepoluantă, respectiv autobuze electrice și autobuze pe hidrogen: „Parcul auto pe care îl deținem stă bine din punct de vedere tehnic. Adevărul este că încă nu ne putem dispensa de autobuzele vechi, având în vedere că autobuzele electrice au o autonomie de funcționare de 100-150 km/zi, iar unele din autobuzele noastre au trasee mai lungi de 150 km, prin urmare pe traseele mai lungi vom folosi încă autobuze pe combustibil. Ne bucurăm că avem deja în dotare cele 24 de autobuze hibrid. În continuare, ne mai dorim să achiziționăm 50 de autobuze, din care cca 30 să fie electrice și cca 20 pe hidrogen. Autobuzele vor fi de 12 și 18 m lungime și probabil și câteva sub 8 m, pentru zonele foarte aglomerate din oraș. Prin achiziția autobuzelor pe hidrogen ne vom număra printre cele 300 de orașe din lume care folosesc acest tip de combustibil în transportul în comun”.

Parcul auto OTL cuprinde acum 107 autobuze, cele mai vechi fiind produse în 2004 cu motoare Euro 3, Euro 4, Euro 5 și Euro 6, precum și 24 de autobuze hibrid.