Anul trecut, pompierii dispeceri ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență Bihor (ISU Bihor) au gestionat 33.335 apeluri de urgență, în medie 91 pe zi/un apel la 16 de minute, din care 13.767 de apeluri s-au concretizat în intervenții.

 

În fiecare an, în data de 11 februarie se sărbătorește Ziua Europeană a Numărului Unic 112, această zi fiind despre dispeceri, primii oameni care vin, 24 de ore din 24, cu tact, răbdare și profesionalism, în sprijinul semenilor aflați în situații limită, întrucât gestionarea unei situaţii de urgenţă începe în dispecerat, locul unde este preluată, analizată și valorificată informaţia furnizată de apelant, pe baza căreia sunt alocate și organizate forțele și mijloacele de salvare. Anul trecut, pompierii dispeceri ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență Bihor (ISU Bihor) au gestionat 33.335 apeluri de urgență (în medie 91 pe zi/un apel la 16 de minute), din care 13.767 de apeluri s-au concretizat în intervenții. Totodată, au fost înregistrate 325 de situaţii atipice, care nu au impus intervenţia serviciilor profesioniste, acestea fiind direcționate către autoritățile responsabile. Numărul Unic 112 poate fi apelat gratuit din toate rețelele de telefonie fixă sau mobilă, atunci când este periclitată viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul, fiind necesară intervenția imediată a echipajelor medicale, pompierilor militari, poliţiei, jandarmilor și personalului Salvamont. Preluarea apelului prin 112 se efectuează de către operatorii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, care, în funcţie de specificul evenimentului sau a situației de urgență sesizate, îl redirecţionează către serviciile specializate de intervenţie. Dispeceratul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Crișana” Bihor are capacitatea de a recepţiona toate apelurile primite, la orice oră din zi sau noapte, de a transmite urgent orice informaţie necesară gestionării situațiilor de urgență şi de a coordona toate misiunile din zona de competenţă a inspectoratului.  În cazul în care evenimentul sesizat prin Sistemul Unic 112 este şi de competenţa altor servicii de intervenţie, apelul se preia concomitent şi de către acestea, în sistem tip conferinţă, fără a fi nevoie de alte apeluri suplimentare. La sediul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Crişana” al judeţului Bihor funcţionează și dispeceratul comun al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Crişana” al judeţului Bihor şi al Serviciului de Ambulanţă Judeţean (ISU-SAJ). În cadrul dispeceratului comun, apelurile care presupun intervenţia echipajelor SMURD şi/sau ale Serviciului de Ambulanţă Judeţean sunt preluate de operatori medicali care sunt coordonaţi de un medic. Dispecerii, pompieri militari și operatori medicali SMURD-SAJ cunosc în permanenţă capacitatea operativă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Crişana” al judeţului Bihor şi a Serviciului de Ambulanţă Judeţean Bihor, misiunile care au fost executate sau sunt în curs de executare, forţele şi mijloacele angajate în acţiuni, asigurând şi menţinând permanent legătura cu resursele proprii dislocate la locul evenimentului sau cu structurile din care provin acestea. Salvatorii reamintesc cetățenilor informațiile pe care trebuie să le furnizeze în cazul apelării numărului unic 112: ce urgenţă aveţi; unde este urgenţa; unde vă aflaţi; cum vă numiţi. Operatorul evaluează urgenţa apelantului în funcţie de informaţiile primite şi transmite aceste informaţii, serviciilor de urgenţă abilitate în rezolvarea cazului respectiv. După furnizarea acestor date trebuie să rămâneţi la telefon pentru a fi puşi în legătură cu serviciul de urgenţă de care aveţi nevoie şi pentru a primi eventuale recomandări. Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunaţi din nou. Rămâneţi calmi şi răspundeţi la toate întrebările. Nu închideţi până când nu vi se spune.