La Oradea a ajuns primul autobuz electric din totalul de 30 pe care le-a contractat municipalitatea. Finanţarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Regional Nord-Vest 2021–2027. Înainte de a fi integrat în rețeaua de transport public local, autobuzul va fi utilizat pentru testarea și instruirea şoferilor OTL.

 

„Primul autobuz electric din cele 30 aferente contractului semnat de Primăria Oradea a fost livrat și va fi utilizat pentru testare și instruirea personalului OTL în vederea recepției. Ulterior, acesta va fi integrat în rețeaua de transport public local”, a anunţat municipalitatea orădeană.

Contractul de furnizare a fost semnat la finalul anului 2024 cu societatea New Kopel Car Import și prevede livrarea a 30 de autobuze electrice BYD de 12 metri, alături de şapte stații de încărcare lentă și două stații de încărcare rapidă. Valoarea totală a contractului este de 80.932.500 lei, fără TVA. Proiectul este implementat de Primăria Oradea, prin Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională.

Autobuzele au o capacitate totală de 70 de persoane (inclusiv șoferul), dintre care 32 pe scaune. Dispun de locuri special amenajate pentru persoane cu dizabilități, iar ușa din mijloc este echipată cu rampă de acces. Sunt dotate cu aer condiționat pentru sezonul cald, instalații de încălzire pentru sezonul rece și podea complet coborâtă pe toată lungimea. De asemenea, autobuzele electrice comandate de municipalitatea orădeană sunt prevăzute cu echipamente de informare audio-vizuală pentru călători, sisteme de numărare a pasagerilor și camere de supraveghere video.

„Modelul BYD K9UD are o autonomie de minimum 200 km în condiții reale de trafic (vară/iarnă, cu încărcare completă) și beneficiază de o garanție de 4 ani sau 280.000 km.

Sistemul de baterii pentru tracțiune, cu o capacitate de 383 kWh, are o garanție extinsă de 8 ani. Performanțele tehnice ridicate, autonomia extinsă, capacitățile de încărcare și sistemul de frânare regenerativă contribuie la costuri reduse de operare și infrastructură”, precizează Primăria Oradea.

Pentru achiziţionarea a 28 din cele 30 de autobuze electrice fondurile sunt asigurate prin trei contracte de finanțare europeană: „Coridor de mobilitate urbană Magheru – Republicii, Etapa 1 și achiziția a 10 autobuze electrice”; „Coridor de mobilitate urbană Magheru – Republicii, Etapa 2 și achiziția a 10 autobuze electrice”; „Coridor de mobilitate urbană Decebal – Vladimirescu și achiziția a 8 autobuze electrice”.

Finanţarea europeană provine din Programul Regional Nord-Vest 2021–2027, derulat de Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest.

Alte două proiecte, fiecare incluzând câte un autobuz electric, au fost depuse pentru finanțare, semnarea contractelor aferente acestor proiecte fiind condiționată de aprobarea mecanismului de supracontractare în cadrul Programului Regional Nord-Vest 2021–2027.

„Prin această investiție, Primăria Oradea continuă procesul de modernizare a flotei de transport public, cu scopul de a îmbunătăți condițiile de călătorie, de a crește atractivitatea transportului public prin frecvență crescută și eficiență energetică, dar și de a reduce poluarea și costurile de operare. Reamintim că, în anul 2021, au fost achiziționate 15 autobuze hibrid prin Programul Operațional Regional 2014–2020, care sunt în prezent utilizate în rețeaua locală de transport public”, mai menţionează municipalitatea orădeană.