Presa americană pune România la zid - Sfidează parteneriatul strategic cu SUA!
Un articol apărut în presa americană pune sub semnul întrebării statul de drept din România, parteneriatul strategic cu SUA și aderarea la OCDE. Probleme grave la care trebuie să răspundă urgent Guvernul și Instituția Prezidențială, fiind afectată securitatea națională și funcționarea statului de drept în România.
„Uniunea Europeană practică un joc periculos, iar România sfidează instanțele Statelor Unite” sună titlul unui articol publicat în Newsmax.com, tăios ca o sentință care ar trebui să dea frisoane reci autorităților de la București. Însăși continuarea parteneriatului strategic al României cu Statele Unite este pus sub semnul întrebării și asta în condițiile în care autoritățile naționale îl invocă, alături de NATO, ca principal scut în fața războiul declanșat de Rusia în Ucraina și a probabilității ca acesta să se extindă.
Un alt obiectiv național strategic, aderarea la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), este contestat din cauza faptului că România nu dă dovadă de transparență și disciplină în ceea ce privește statul de drept și respect pentru angajamentele internaționale.
Cum a devenit România o amenințare
„Americanii aud rareori despre Centrul Internațional pentru Soluționarea Disputelor privind Investițiile (ICSID), însă acesta este unul dintre pilonii discreți ai stabilității economice globale. Întregul sistem depinde de un principiu simplu: țările membre trebuie să își onoreze angajamentele. Când un guvern pierde un caz de arbitraj într-un tribunal neutru, acesta plătește hotărârea arbitrală.
Această predictibilitate este ceea ce permite companiilor americane să investească în străinătate cu încredere”, se arată în preambulul articolului publicației americane, care poate fi accesat aici.
România amenință acum acest sistem al stabilității economice globale.
„De mai bine de un deceniu, România este implicată într-o dispută cu investitori suedezi cărora li s-au promis stimulente fiscale în schimbul investițiilor în România, lucru pe care l-au și făcut, în valoare de aproximativ 1 miliard de euro.
Aceste facilități au fost apoi retrase brusc, pe măsură ce România s-a grăbit să satisfacă cerințele de aderare la UE la mijlocul anilor 2000.
Tribunalul ICSID a decis în favoarea investitorilor în 2013. România a făcut apel și a pierdut, în mod repetat. Instanțele federale americane au confirmat hotărârea arbitrală și au pronunțat o hotărâre pentru 356 de milioane de dolari. Cu toate acestea, România ridică din umeri și refuză să plătească”, explică autoarea Diana London, expert în problematica litigiilor internaționale și editorialistă la Newsmax.
Motivul comportamentului dubios al autorităților române
„O tendință tot mai pronunțată pe care o observăm în cadrul Comisiei Europene este aceea de a declara că plata unor astfel de despăgubiri ar constitui «ajutor de stat» ilegal în temeiul dreptului european al concurenței.
Bruxelles își arogă autoritatea de a bloca respectarea de către un stat suveran a obligațiilor sale internaționale asumate prin tratate obligatorii. Și, în acest caz, a instruit România să ignore atât Convenția ICSID, cât și o instanță federală americană.
Consecințele acestei situații au evoluat de la îngrijorătoare la alarmante.
Poziția Comisiei în doctrina ajutorului de stat nu doar că a determinat România să refuze plata, dar autoritățile au declanșat o acțiune agresivă de «recuperare» care echivalează cu expropriere propriu-zisă”, se arată în articol, cu referire la implicarea autorităților românești responsabile de aplicarea legislației penale, într-un context reglementat strict de tratatele internaționale semnate de România!
„Situația a degenerat într-un scenariu în care investitorii prejudiciați ajung să fie trași la răspundere de exact statul care a încălcat dreptul internațional. România solicită rambursarea sumelor datorate în baza hotărîrii ICSID”, o situație halucinantă și fără precedent în relațiile internaționale generată de autoritățile române.
Cum își tratează România partenerul strategic
„Acest lucru plasează Statele Unite într-o poziție inconfortabilă. Comportamentul României semnalează investitorilor americani care operează în UE că nu se mai pot baza pe dreptul internațional.
Contractele lor sunt valabile doar până când la Bruxelles se decide contrariul.
Acest lucru se întâmplă într-un moment în care România face presiuni pentru aderarea la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică”, se arată în articol, subliniind însă: „Calitatea de membru OCDE este rezervată statelor care demonstrează transparență, respectarea statului de drept și a angajamentelor internaționale și care câștigă încrederea celor care deja respectă aceste standarde.
În acest context, este dificil de înțeles cum ambasadorul SUA la OCDE, sau orice membru-cheie, ar putea reconcilia ambițiile României cu refuzul acesteia de a respecta hotărârile judecătorești obligatorii ale instanțelor americane”.
Cu alte cuvinte, cum poate fi acceptată România în această organizație internațională de elită, când nu este în stare să-și respecte propria semnătură de pe tratatele internaționale?!
Siguranța națională, sub semnul întrebării
De o gravitate extraordinară este punerea sub semnul întrebării a oportunității menținerii parteneriatului strategic cu România de către Statele Unite, în contextul în care partea română ignoră deciziile luate de o curte internațională aflată pe teritoriul SUA.
„România este un aliat NATO care găzduiește trupe și mijloace de apărare antirachetă americane.
Poate fi considerată de încredere, pentru angajamente cu miză mai mare, o țară care ignoră deciziile justiției americane — și poate ea fi admisă într-o instituție construită pe încredere reciprocă și respectarea legii?
Spania, confruntată cu o interferență similară a UE după disputele sale privind energia regenerabilă, a găsit în cele din urmă o cale de a-și respecta obligațiile. România a ales sfidarea. Această alegere are consecințe”, se explică în articol.
O sugestie pentru Casa Albă și un viitor incert pentru România
„Washingtonul ar trebui să răspundă ferm și public.
În primul rând, Casa Albă și Departamentul de Stat ar trebui să solicite oficial explicații din partea României pentru nerespectarea acestei cerințe.
În al doilea rând, relațiile comerciale și diplomatice ale SUA ar trebui să reflecte riscurile pe care această situație le generează pentru încrederea investitorilor.
În al treilea rând, partenerii noștri europeni trebuie să înțeleagă că integritatea tratatelor globale de investiții nu poate fi subordonată preferințelor de reglementare interne ale Comisiei Europene.
În final, aspirațiile României de a adera la OECD trebuie evaluate pe baza faptelor, nu a intențiilor. Aderarea nu poate continua fără respectarea verificată a hotărârilor judecătorești internaționale obligatorii, inclusiv plata despăgubirilor datorate. Calitatea de membru este un privilegiu, nu un drept, iar statul de drept nu este negociabil”, arată articolul.
Repetăm, pentru surzii sau indiferenții de la București: „Calitatea de membru este un privilegiu, nu un drept, iar statul de drept nu este negociabil”.
De ce SUA își va urmări interesele, iar România va pierde
„Impactul acestei tendințe în creștere depășește cu mult cazul României.
Este un test al faptului dacă statele mai respectă angajamentele care fac posibile piețele globale. Este un test al capacității UE de a folosi doctrine interne pentru a anula hotărîri pronunțate în baza unui cadru de tratate care susține investiții de trilioane de dolari.
Și este un test al voinței Statelor Unite de a apăra arhitectura statului de drept care își protejează companiile și îi consolidează leadershipul la nivel global.
Dacă Statele Unite nu trasează o linie clară aici, ar trebui să se aștepte ca alții să testeze această limită în alte părți”.
Prin urmare, „America First”! Un principiu pe care actuala Administrație de la Casa Albă îl urmează neabătut și consecvent, astfel că orice națiune de pe planetă care nu își adaptează politicile ținând seama de el, va avea de plătit un cost imens, într-un fel sau altul. Își permite România să își trădeze aliatul strategic, prima putere a planetei? Își permite să rateze aderarea la OCDE?
Autoritățile române la cel mai înalt nivel au fost devoalate că nu respectă tratatele internaționale semnate de România și prin aceasta pun în pericol interesele tuturor cetățenilor.
„Această alegere are consecințe” – clasa politică mandatată prin vot de popor să conducă și înalții funcționari ai statului angajați să apere interesele României trebuie să explice cum s-a ajuns în situația periculoasă de a fi la un pas să pierdem sprijinul partenerului strategic, aderarea la OCDE și trebuie inevitabil să plătească pentru greșelile lor.



Comentarii
Nu există nici un comentariu.