Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor critică proiectul de ordonanţă a Guvernului prin care se vrea reglementarea sistemului de transport al elevilor care învaţă în alte localităţi decât cea de domiciliu. Potrivit lui Pasztor Sandor, în proiect nu se precizează cum se va face decontarea de la bugetul de stat a costului real al unei călătorii, în condiţiile în care tariful impus de Guvern acoperă doar 40-60% din tarifele actuale.

„Consiliul Județean Bihor este în dezacord cu Proiectul de Ordonanță a Guvernului prin care executivul încearcă să reducă abandonul școlar prin reglementarea sistemului de transport al elevilor care nu pot fi școlarizați în localitățile de domiciliu. Proiectul ordonanței prevede un tarif maximal de 7,84 de bani pe elev pe kilometru ceea ce ar plafona costul abonamentelor la 40 – 60% din tarifele actuale, limitând și numărul de călătorii la una pe zi. Consiliul Județean consideră ca din proiect lipsește modalitatea prin care diferența până la costul real al unei călătorii va fi decontată de la bugetul de stat către operatorul de transport”, se menţionează într-un comunicat de presă al administraţiei judeţene. Președintele CJ Bihor, Pásztor Sándor, avertizează că în judeţul nostru, pe termen scurt, prin efectul Ordonanței, „cel puțin 10 operatori de transport vor fi scoși de pe piața transportului de persoane”. Totodată, el menţionează că traseele sociale deservite de aceștia vor rămâne definitiv neocupate, iar pe termen mediu restul traseelor își vor reduce frecvența de circulație pentru limitarea costurilor de operare. „Acest lucru înseamnă legături mai puține cu punctele de interes și timpi mai mari de așteptare a mijloacelor de transport”, susţine Pasztor. În comunicatul de presă al CJ Bihor se mai precizează faptul că, pentru a veni în sprijinul călătorilor și al operatorilor de transport, Consiliul Județean Bihor a efectuat demersuri către Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România și Ministerul Educației solicitând reanalizarea proiectului, „oferind, totodată, și o soluție practică, legală și care să mulțumească atât călătorii, cât și operatorii de transport”. Astfel, propunerea CJ Bihor este să se găsească, prin intermediul ANRS și împreună cu specialiștii din cadrul consiliilor județene, „o formulă pentru a limita cuantumul tarifelor aprobate de autoritățile competente pentru transportul elevilor la un procent realist și sustenabil, calculat conform ratei de suportabilitate a prestației serviciului public individualizată la nivelul fiecărui județ. Această abordare ar responsabiliza autoritățile competente, fără însă a provoca dezechilibre majore nici bugetelor locale și nici bugetului de stat, fiind o modalitate naturală și transparentă de reglementare”.