Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a relansat construcția la câteva sute de kilometri de autostradă, dar a recepționat doar 15,4 kilometri noi, pentru punerea în circulație, lungimea totală a șoselelor de mare viteză ajungând la 748.

 

În luna martie 2017, CNAIR SA a recepţionat primii 15,4 km de autostradă din acest an, pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva - pe trei dintre secțiuni (A, B, C) şi la Nodul Margina. Din decembrie 2015, aceasta a fost practic prima inaugurare a unui nou segment de autostradă și a făcut ca numărul de kilometri de șosea de mare viteză pe care se circulă acum în România să ajungă la 748, a comunicat recent CNAIR.

În luna noiembrie a acestui an au mai fost recepționați încă 8,7 km de autostradă, pe sectorul Gilău-Nădășelu. „Acest sector va fi însă deschis circulației doar anul viitor, după finalizarea lucrărilor începute tot în 2017 la podul care va traversa Someșul Mic, în continuarea A3, spre Câmpia Turzii. Lucrările la acest pod stagnau încă de la rezilierea contractului cu compania americană Bechtel, pe Autostrada Transilvania. Se estimează astfel că acest obiectiv va fi deschis circulației în luna august a anului 2018”, a menționat CNAIR.

 

Autostrăzi în execuţie

În ceea ce privește lucrările la proiectele de autostrăzi aflate în execuție, CNAIR a obținut în 2017 cele mai importante progrese. Dintre toate proiectele de autostrăzi aflate în construcție în acest moment, cel mai avansat este lotul 3 al autostrăzii Sebeș-Turda, care la ora actuală este aproape finalizat. „Pornite de la un stadiu de 65%, la începutul anului, lucrările au evoluat anul acesta cu 35%. Circulația pe acest lot ar fi putut fi deja deschisă dacă antreprenorul ar fi executat toate lucrările așa cum prevedea proiectul. Însă CNAIR SA a fost nevoită să amâne pentru luna ianuarie 2018 recepția la finalizarea lucrărilor pe acest lot, după ce comisia de pre-recepție a constatat la fața locului că există o serie de lucrări nefinalizate sau care nu au respectat proiectul tehnic. Din păcate, aceste probleme au făcut practic imposibilă recepția finală a lotului de 12,45 km, potrivit actualei legislații în domeniu”, a mai arătat CNAIR.

Lotul 4 al aceleiași autostrăzi a pornit de la un stadiu fizic al lucrărilor de 60% în luna ianuarie și a ajuns acum la 95%, înregistrând anul acesta un progres de 35%. Potrivit CNAIR, „inclusiv acest sector de autostradă urmează să fie recepționat anul viitor, după finalizarea tuturor lucrărilor”.

O evoluție semnificativă (32%) s-a înregistrat anul acesta și pe lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda, unde stadiul lucrărilor a ajuns la 48%, față de 16%, în ianuarie 2017. CNAIR preconizează că și acest lot va putea fi deschis circulației anul viitor. „Pe aceste loturi de autostradă, contractele au fost semnate în anul 2014, iar evoluția medie anuală a lucrărilor a fost cuprinsă, până la începutul anului 2017, între 16% și 22%”.

În continuare, „lucrările la lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva au evoluat cu 25% în 2017, pornind de la 48% în luna ianuarie și ajungând la un progres fizic de 73% la ora actuală. Acest lot putea fi mult mai avansat, dacă în anii anteriori ar fi fost soluționată problema peșterii cu lilieci de la Șoimuș, care a ținut practic în loc antreprenorul o lungă perioadă de timp”, a mai menționat CNAIR.

 

Dezastru pe Autostrada Transilvania

În ceea ce privește autostrada Brașov - Târgu Mureș - Cluj-Oradea, lucrările pe sectorul Ogra-Iernut au evoluat de la 0% la începutul anului, până la 36% în decembrie. Contractul a fost semnat în anul 2016. „Sectorul Iernut-Chețani, al aceleiași autostrăzi, a evoluat de la 0% la 20% anul acesta, iar sectorul Chețani - Câmpia Turzii a înregistrat un progres de la 0% la 5%. Aceasta în condițiile în care autorizațiile de construcție au putut fi eliberate pentru cele două sectoare abia în luna mai, respectiv luna noiembrie a acestui an, după eliminarea unor blocaje create în anii anteriori”, menționează CNAIR. Lungimea însumată a acestor trei sectoare ale autostrăzii Brașov - Târgu Mureș - Cluj - Oradea, depășește 37 de kilometri.

Tot pe autostrada Brașov - Târgu Mureș - Cluj - Oradea, lucrările pe sectorul Ungheni-Ogra, cu o lungime de aproape 10 km, au progresat anul acesta de la 17% la 60%, înregistrându-se de la începutul anului 2017 o evoluție de 43 de procente. Contractul pentru acest proiect a fost semnat în ianuarie 2016, iar până în ianuarie 2017 progresase cu doar 17 procente.

Pe sectorul Gilău-Nădășelu, care la începutul anului înregistra un progres fizic de 87%, lucrările au fost deja finalizate și recepționate. Contractul pentru sectorul Gilău-Nădășelu a fost semnat în anul 2014, iar media anuală a lucrărilor, până la 1 ianuarie 2017, a fost de 29%.

Pe secțiunea București-Ploiești a autostrăzii București-Brașov, lucrările dintre nodurile rutiere de pe Centura București și de la Moara Vlăsiei au progresat de la 21% la 65%, după ce problemele care blocau proiectul au fost soluționate definitiv în luna iulie, astfel încât lucrările să poată continua la pasajul peste calea ferată București-Constanța. „Rata de progres a lucrărilor a fost de 44%, față de evoluția de doar 21 de procente calculate de la semnarea contractului, în luna februarie a anului 2016”, a precizat CNAIR.