În şedinţa Consiliului Local Oradea de ieri au fost aprobate ultimele documente pentru mai multe proiecte de mobilitate în valoare totală de peste 80 milioane euro, pentru care urmează să fie semnate contracte de finanţare. Din această sumă, 70 milioane euro vor fi asigurate din fonduri europene, contribuţia municipiului fiind de aproximativ 12 milioane euro.

Municipalitatea orădeană speră că, până la sfârşitul acestei luni, va semna contractele de finanţare pentru mai multe proiecte care au avut nevoie de actualizări ale documentaţiei şi au fost introduse pe ordinea de zi a şedinţei extraordinare a CLO de luni, 5 noiembrie. Unul dintre pachetele de proiecte se referă la coridorul de mobilitate din Piața Gojdu până pe str. Vasile Alecsandri, care include realizarea pasajului subteran din Centrul Civic (valoarea estimată a lucrărilor este de 95 milioane de lei), pietonalizarea străzii Vasile Alecsandri (lucrările sunt finalizate dar vor fi decontate din bani europeni, valoarea fiind de 5,2 milioane lei), respectiv achiziţia a patru autobuze hibrid (10,9 milioane lei). În total, acest pachet de proiect se ridică la 111,2 milioane lei, care corespunde unei valori de 23,8 milioane euro inclusiv TVA. Din această sumă, o parte este neeligibilă, aproximativ 7,6 milioane lei, iar din ceea ce este eligibil, contribuția Primăriei este de 2%. Al doilea pachet de proiecte se referă la coridorul de mobilitate Piața Gojdu - Piața Cetate, care vizează realizarea unui pasaj subteran în faţa Pieţei Mari (33,6 milioane lei), construcţia unei parcări de tip Park and Ride în jurul Catedralei Ortodoxe (35,8 milioane lei), modernizarea staţiei de redresare de la blocul Cicero (4,6 milioane lei) şi achiziţia a şase autobuze hibrid (16,3 milioane lei). Trebuie menţionat că parcarea nu este eligibilă pentru finanţare din fonduri europene, astfel încât investiţia se va realiza integral cu bani de la bugetul local. Astfel, valoarea acestui pachet de proiecte este de 90,4 milioane lei, care corespunde unei sume de 19,3 milioane euro, din care, pentru că parcarea de tip Park and Ride este neeligibilă, 40% va fi suportat de municipalitate, adică aproximativ 40 milioane lei. Al treilea pachet de proiecte pentru care va fi semnat contractul de finanţare este cel privind dezvoltarea și prioritizarea transportului public de călători. În acest pachet sunt incluse lucrările de lărgire la şase benzi a Podului Dacia şi realizarea pasajului subteran din zona Hotelului Continental către Poliție. Valoarea acestor două proiecte cumulate este de 25,8 milioane lei. Cel de-al patrulea pachet de proiecte vizează extinderea liniei de tramvai în zona Universității, de pe Calea Aradului pe malul Peței și mergând până în Cantemir, proiect estimat la 66,1 milioane lei. În total, ultimele două pachete de proiecte au o valoare de 91,8 milioane lei, ceea ce corespunde unei sume de 19,65 milioane euro, din care valoarea neeligibilă este de 1,1 milioane euro.

În plus, primarul Ilie Bolojan a anunţat că a fost aprobată achiziţia celui de-al doilea set de 10 tramvaie noi, care vor costa 88,7 milioane lei, respectiv 19 milioane euro, cu o contribuție a municipalității de 2%.

Primarul a precizat că toate cele patru pachete de proiecte sunt depuse pe Axa de mobilitate urbană, iar suma totală a acestora este de 81,8 milioane euro, din care aproximativ 10 milioane euro reprezintă cheltuieli neeligibile și aproximativ 1,4 milioane euro sunt contribuția de 2% a municipalității. „Prin urmare, din 82 milioane de euro, municipiul va contribui cu 12 milioane de euro, iar diferența de 70 milioane de euro o reprezintă banii europeni câștigați”, susţine primarul.