Ministrul Economiei, Marcel Boloș, a fost prezent vineri în Oradea, unde, împreună cu primarul Florin Birta, a participat la finalizarea lucrărilor pentru Terminalul Intermodal. Ministrul a spus din nou că Oradea este un model la nivel național, subliniind, cu privire la deficitul bugetar, că nu este totuna dacă faci deficit bugetar centrat pe consum sau pe investiții.    

 

Un proiect foarte important pentru dezvoltarea economică a municipiului, Terminalul Intermodal Oradea, de pe Calea Borșului 43 A, a fost finalizat, acesta urmând să asigure legătura între transportul feroviar și cel rutier în această zonă a țării.

Cu această ocazie, primarul Florin Birta, împreună cu ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a susținut vineri, 1 martie, o conferință de presă în teren. Ministrul i-a felicitat pe primarul Florin Birta și pe Marius Moș, șeful Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, pentru finalizarea proiectului subliniind că va fi important pentru dezvoltarea orașului.

„Oradea rămâne un model de dezvoltare economică de referință la nivel național, atât în ceea ce privește proiectele de infrastructură, care fac posibilă decongestionarea traficului, dar și asigurarea conectivității cu rețelele de transport naționale, cum este Autostrada A3. În spatele proiectelor de infrastructură stau parcurile industriale, o industrie vie, foarte importantă pentru ceea ce înseamnă crearea de locuri de muncă și atragerea de investitori. Felicitări pentru modul în care știți să dezvoltați economic orașul! Proiectele ce țin de conectivitate vor aduce un potențial uriaș. De aceea, atât centura orașului, cât și drumul de legătură cu Autostrada A3 sunt foarte importante pentru conectivitatea orașului”, a spus ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, care a adăugat că Guvernul este interesat de dezvoltarea economică a fiecărei zone, dovadă fiind schema de ajutor de stat pentru activități de producție, „proiecte de anvergură, cu impact pe dezvoltarea economică a României. Proiecte de minim 10 milioane de euro”.

Ministrul a mai spus că este importantă colaborarea dintre ministere și autorități locale, pentru că „dacă lor le merge bine și au încasări și bugetului național îi merge bine”. În plus, investițiile sunt importante în această perioadă când România se confruntă cu problema deficitului economic, dar „una este să ai un deficit care este centrat pe consum și alta un deficit centrat pe investiții”.          

 

De fapt, cum va funcționa terminalul?

Detalii despre cum va funcționa terminalul au fost date de primarul Florin Birta: „este un hub de conexiune rutieră foarte important, care va face legătura dintre transportul feroviar și transportul rutier. Ori containerele vor veni cu trenul și vor fi puse pe TIR-uri și vor pleca mai departe, ori TIR-urile vor veni aici încărcate, containerele vor fi ridicate și puse pe trenuri și vor pleca mai departe. Este un hub de conexiune foarte important care va duce la dezvoltarea accentuată a mediului de afaceri și a investițiilor în municipiul Oradea.      Valoarea totală a investiției a fost 15 milioane de euro, din care 10 milioane fonduri europene și 5 milioane contribuția municipiului Oradea. Pentru realizarea acestei investiții am parcurs în ultimii ani o procedură anevoioasă, prin care am solicitat terenul de la Ministerul Finanțelor. Fără acest teren nu puteam finaliza investiția. Anul trecut, în luna mai, s-a emis Hotărârea de Guvern prin care acest teren ne-a fost transferat în proprietate. Apoi, în 6 luni, constructorii au reușit să finalizeze investiția, deși aveau ca termen un an de zile. Doresc să le mulțumesc pe această cale pentru implicarea și efortul depus. Inițial, studiul de fezabilitate arăta că aici se pot construi 4 linii de cale ferată. Noi am făcut terminalul intermodal cu două linii de cale ferată pentru că deocamdată nu le putem face pe toate. Aici, încă mai este un sediu al celor de la Antifraudă și al Vămii. Am încheiat un protocol cu Ministerul de Finanțe și ne-am asumat că vom construi un nou sediu atât pentru ei, cât și pentru cei de la Vamă, pentru a ne putea finaliza investiția cu toate cele 4 linii de cale ferată. Sediul va fi construit în Parcul Industrial Nr. 1, aproape de acest loc”.

Proiectul „Dezvoltarea unui centru de transport intermodal cu facilitate de acces la transport rutier și feroviar în zona gării CFR Episcopia Bihor” a fost implementat de Primaria Oradea prin Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională, finanțarea fiind asigurată prin Programul Operațional Infrastructura Mare.

În cadrul proiectului, pe o suprafață de 10 hectare (care va fi extinsă la 17 hectare când se vor construi și celelalte două linii) s-au construit două linii de cale ferată de aproximativ 700 de metri fiecare, o platformă de beton între cele două linii de cale ferată, o clădire administrativă de tip container în care să se desfășoare partea logistică și parcarea pentru camioane. Terminalul intermodal a fost împrejmuit, iluminat și racordat la rețelele de utilități. Lucrările au fost realizate de asocierea formată din Costa Voc Impex – lider de asociere și Asfamixt – asociat.

„Centrul intermodal a fost predat către Agenția de Dezvoltarea Locală Oradea care a și încheiat un contract pentru operare cu asocierea Routier European Transport (lider) și Cabooter Intermodal (asociat 1), care, pentru 300 de mii de euro anual redevență, vor folosi acest terminal. Mai mult, vor investi 2,5 milioane de euro pentru utilajele de încărcare și descărcare a TIR-urilor și trenurilor. Am semnat contractul pentru legarea terminalului la circuitul de cale ferată națională, au și început lucrările, vor dura două luni. Între timp, cei de la Routier din Cluj se vor ocupa de autorizarea terminalului și estimăm că, cel mai devreme în toamnă, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2025, acest terminal va fi funcțional, cu toate documentele în regulă. Între timp, se realizează și un drum de legătură între șoseaua Borșului și Autostradă, astfel încât TIR-urile să poată merge cu ușurință în toată Europa”, a spus primarul Florin Birta care a mai adăugat că pentru operarea terminalului intermodal au fost trei oferte, ceea ce dovedește că proiectul a fost bine gândit.

Municipiul Oradea speră astfel să devină un hub pentru transportul de mărfuri datorită faptului că este situat în apropiere de Autostrada Transilvania și drumul expres Oradea-Arad, iar calea ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor va fi electrificată. Centrul intermodal va fi conectat printr-un drum de legătură la E60/DN1. Prin implementarea proiectului, zona ar putea deveni un puternic nucleu economic la nivelul întregii regiuni Nord-Vest.