Conducerea Oradea Transport Local (OTL) a prezentat vineri, 21 februarie, bilanțul pentru anul 2024, subliniind investițiile realizate și proiectele aflate în pregătire. Cel mai important proiect privește conectarea Oradiei cu localitățile învecinate prin intermediul tram-trainului.

 

Conferința de bilanț a avut loc la sediul OTL din strada Atelierelor, nr. 12, și i-a avut ca participanți pe directorul general al OTL, Adrian Revnic, directorul tehnic Marius Nicoruţ și directorul economic Romeo Nica.

Printre investițiile esențiale din 2024 se numără reabilitarea rețelei de alimentare a tramvaielor pe tronsoanele Aviatorilor - Poliția de Frontieră și Liceul Emanuel - Pod Decebal, modernizarea macazelor și montarea echipamentelor transponder pentru schimbarea automată a macazelor din tramvai. De asemenea, au fost instalate copertine moderne pentru stațiile de călători și chioșcuri de vânzare bilete.

Școala proprie de șoferi și vatmani, inaugurată în 2024, a produs deja prima generație de absolvenți, eliminând necesitatea instruirii acestora la Arad.

„Aceste proiecte sunt realizări ale actualei echipe de management, care își încheie mandatul în toamnă. Pot să spun că, pentru următorii 20 sau 30 de ani, în ceea ce privește partea de flotă de tramvaie și partea de infrastructură, am degrevat sarcinile care se regăsesc în activitatea de zi cu zi a unei firme”, a precizat directorul general al OTL, Adrian Revnic.

Numărul de călători care folosesc transportul public a crescut semnificativ, mai ales în rândul elevilor și studenților. Vânzarea de abonamente a crescut cu 5,92% față de 2023, însă abonamentele pentru elevi au scăzut cu 4,61% din cauza sistării circulației pe tronsonul Biserica Emanuel - Pod Decebal. Abonamentele pentru studenți au crescut inițial cu 8,95%, dar schimbările în sistemul de decontare al Universității din Oradea au dus la o reducere drastică în ultimele luni ale anului.

OTL a încheiat anul cu un profit de 2%, aproximativ 600.000 de lei. În anul 2024, autobuzele urbane din Oradea au parcurs 3.123.066 km, cele metropolitane 922.218 km, iar tramvaiele 2.029.779 km. Cele mai utilizate linii urbane au fost Linia 14 (14,67%), Linia 12 (11,08%), Linia 16 (9,62%), Linia 17 (8,90%) și Linia 11 (7,60%). Dintre liniile metropolitane, Linia 511 spre Băile Felix a fost cea mai frecventată (18,90%), urmată de Linia 512 spre Băile 1 Mai (16,50%).

Flota OTL a fost îmbunătățită prin achiziția a 30 de autobuze electrice BYD și 9 tramvaie Astra Imperio. De asemenea, s-au demarat două proiecte europene importante: modernizarea depoului de tramvaie Salca, în valoare de 22 milioane de euro, și noua autobază pentru autobuze electrice, în Parcul Industrial II, cu o valoare de 18 milioane de euro.

 

Tram-trainul și alte proiecte de viitor

Cel mai important proiect aflat în desfășurare este cel al tram-trainului. Proiectul vizează conectarea Oradiei cu localitățile învecinate printr-o rețea de 32 km. Vor fi achiziționate 13 vehicule, cu o valoare estimată de 110 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată prin Programul Transporturi – Axa 6 – Trenuri Metropolitane. Aceste vehicule vor circula atât pe liniile de tramvai, cât și pe infrastructura CFR existentă, facilitând legătura dintre Oradea, Aeroportul Oradea, Băile Felix, Borș și alte localități din zona metropolitană.

„Avem singurul proiect de tram-train din ţară, în Oradea. Proiectul ăsta nu e în stare să-l facă nimeni, nu-mi trebuie nimic altceva deosebit, e realizarea vieţii mele. Este cea mai mare investiţie în infrastructura transportului public, de 250 de milioane de euro. Prin acest proiect vom reuşi să dezvoltăm infrastructura şi reţeaua de tramvai din Oradea şi zona metropolitană, amplificând potenţialul acesteia şi mărind numărul de kilometri pe care putem să-i deservim cu flota actuală. Ea este făcută în aşa fel încât acele vehicule să poată circula şi pe linia de tramvai. Vagoanele de tram-train nu sunt diferite ca aspect, pentru un profan, de tramvaie, au acelaşi ecartament, sarcina pe osie se încadrează în legislaţie, cu multe avantaje pentru călători”, a declarat Adrian Revnic.

Pentru anul 2025, Primăria a depus un proiect european pentru finanțarea noii autobaze și a modernizării depoului de tramvaie. „Odată ce vom avea asigurată partea de finanțare, vom organiza licitația, astfel încât, undeva la sfârșitul anului, să putem semna contractul de execuție”, a declarat Adrian Revnic.

Noua autobază va include două clădiri cu câte un etaj, având funcțiuni administrative și ateliere pentru reparații autobuze, o stație pentru alimentare cu carburanți și două copertine. Hala pentru reparații va avea șapte linii pentru autobuze și va cuprinde, printre altele, ateliere, vestiare și birouri.

Modernizarea depoului de tramvaie din strada Atelierelor, estimată la 22 de milioane de euro, prevede construirea unei hale pentru reparații și revizii, amenajarea unei copertine pentru gararea tramvaielor – reducând astfel necesitatea degivrării acestora iarna – și modernizarea căii de rulare și a macazurilor.