Potrivit unui proiect de ordonanță pentru modificarea Codului Fiscal, accizele pe motorină vor crește cu 24,9%, iar cele pe benzina fără plumb cu 22,8% de la 1 septembrie. Transportatorii spun că această majorare se va transmite automat în tarife și amenință cu proteste.

 

Creșterea tarifelor de transport marfă, respectiv a biletelor de transport călători, refuzul de a mai alimenta din România și chiar proteste în Piața Victoriei vor fi reacțiile față de majorarea accizelor la carburanți, avertizează liderii transportatorilor.

„Motorina mai scumpă se va vedea și în biletele pentru călători, și în tarifele de transport marfă, ceea ce va duce la scumpiri ale tuturor produselor transportate. Credem, deocamdată, că acest proiect de majorare a accizelor este o glumă proastă a Guvernului, dar dacă se va merge cu ea până la capăt, atunci ne vom reuni din nou toate patronatele din transporturi și vom protesta”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor Autorizați de Transport - COTAR. El a reamintit că după introducerea supraaccizei la carburanți foarte mulți transportatori au refuzat să mai alimenteze în România și și-au umplut rezervoarele, ba chiar au făcut și provizii suplimenatare din afara țării.

Dragoș Anastasiu, președintele Camerei de Comerț România-Germania și proprietarul companiei Eurolines, a afirmat că va recurge la ambele variante de reacție față de majorarea accizelor, respectiv scumpirea biletelor și refuzul de a alimenta din România. „În asemenea condiții, nu vom mai alimenta deloc din România, ci numai din străinătate. Analizăm impactul acestei majorări și cred că vom scumpi puțin și biletele. O schimbare atât de bruscă în politica fiscală este o sfidare la adresa mediului de afaceri, practic dă peste cap atât bugetele și business-planurile companiilor, cât și bugetele personale, ale familiilor”, a declarat Dragoș Anastasiu.

Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), reamintește că statul le mai e încă dator transportatorilor cu restituirea unei părți din supraacciza plătită în anii trecuți și anticipează că șoferii vor protesta din nou în Piața Victoriei. „Vom ieși în Piața Victoriei, exact ca la RCA. Oare politicienii care pregătesc această majorare a accizelor știu că statul e încă dator față de transportatori, că supraacciza nu le-a fost restituită nici până azi? Cine răspunde pentru faptul că din banii de supraacciză nu s-a construit niciun kilometru de autostradă? E clar că majorarea accizei o să se reflecte în tarifele de transport, pentru că în acest domeniu 50% din costurile operaționale sunt reprezentate de cheltuielile cu achiziția carburanților”, a spus liderul FORT.

Ministerul Finanțelor susține, în Nota de fundamentare a normativului de modificare a Codului Fiscal, că nivelurile actuale ale accizelor practicate în România „sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislația Uniunii Europene”.

La benzina fără plumb, acciza urmează să crească de la 2.151,13 lei/tonă, respectiv 1.656,36 lei/1000 litri la 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 litri.

La motorină, acciza urmează să crească de la 1.796,53 lei/tonă, respectiv 1.518,04 lei/1.000 litri la 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 litri.

Preşedintele Senatului şi liderul ALDE Călin Popescu Tăriceanu a precizat că este la curent cu propunerea de majorare a unor accize, el dând asigurări că majorarea acestora se va resimţi într-o măsură „nesemnificativă” în preţul la pompă, întrucât aceasta a fost discuţia dintre ministerul de Finanţe şi operatori.

„Ştiu că au avut loc discuţii la nivelul Guvernului cu operatorii economici din domeniul petrolier şi propunerea care se are în vedere – dar sunt mai multe varinate în lucru – este de a introduce o mică majoare a accizei, care practic va avea un impact nesemnificativ asupra preţului la consumator. Deci pentru consumator nu va fi o povară, având în vedere că în acest moment preţul barilului şi al carburanţilor este redus”, a spus Tăriceanu.

În România accizele au fost reduse iar euroacciza a fost eliminată, dar că, în aceste condiţii, nu s-a ajuns şi la reducerea preţului carburantului la pompă, aşa cum era de aşteptat. Cu toate acestea, Tăriceanu a spus că, în acest moment, ministerul de Finanţe are pârghii mai puternice pentru ca majorarea accizelor să nu se resimtă puternic în preţul final.

„Această majoare a accizei se va resimţi într-o măsură nesemnificativă în preţul final al carburantului, la pompă. În România avem cele mai mici taxe pe carburanţi. Din informarea de la ministerul de Finanţe, în România nivelul taxelor şi accizelor este cel mai redus din Europa”, a mai spus Tăriceanu.

Guvernul vrea să facă rost de 1 miliard de lei până la finalul acestui an, majorând accizele la carburanţi, începând cu 1 septembrie.