În noiembrie 2021, un număr de 801 monumente istorice erau abandonate și cu risc de dispariție, conform unei centralizări realizate de Institutul Național al Patrimoniului.

De opt ani, nouă organizații non-guvernamentale, cu sprijinul a peste 100 de parteneri privați și 2.000 de voluntari, au reușit să intervină cu succes și să pună în siguranță 105 monumente individuale sau părți al unor ansambluri și situri clasate. Pentru a crește impactul și amprenta intervenției de urgență, Asociația Monumentum lansează campania „Pentru demolare, aveți răbdare” - un serviciu de donații prin SMS, prin care oricine poate contribui la protejarea și restaurarea patrimoniului cultural construit printr-un simplu SMS cu textul „PATRIMONIU” la numărul 8864.

Proiectul „Ambulanța pentru Monumente” a fost inițiat acum opt ani, iar până în prezent au fost realizate intervenții de restaurare la peste 100 de clădiri de patrimoniu, implicând peste 2000 de voluntari și 50 de experți din domeniul restaurării. De acum, oricine dorește să contribuie la salvarea acestor monumente poate trimite un SMS cu textul „PATRIMONIU” la numărul de telefon 8864, donând astfel 4 euro pe lună.  

Campania este o inițiativă a Asociației Monumentum și a fost realizată cu sprijinul Digi Mobil, Orange România, Telekom Romania Mobile şi Vodafone România. Ideea și dezvoltarea creativă aparține Jam Session Agency și jurnalistei Paula Herlo (România, te iubesc!), studioul Circo Visual s-a ocupat de montajul video al spotului, iar Dăescu Borțun Olteanu este agenția de PR care susține demersul. Toate părțile implicate și-au oferit serviciile pro bono pentru realizarea și promovarea campaniei.

„Într-o lume a avatarurilor și identităților multiple, putem avea ce identitate vrem în mediul online, dar în realitate există ceva ce nu poate fi reprodus digital: moștenirea noastră construită. Monumentele noastre, parte din ADN-ul nostru cultural, sunt fragile și neregenerabile. Dacă se pierd, nu pot fi recreate – doar imitate. Nu putem aștepta fonduri, experți sau legislația ideală. Fiecare zi contează pentru protejarea acestor documente istorice”, a spus Eugen și Veronica Vaida, inițiatorii proiectului Ambulanța pentru Monumente.

Campania de comunicare „Pentru demolare, aveți răbdare” explorează conceptul perfecțiunii, evidențiind fragilitatea și efemeritatea acesteia, asemănătoare cu soarta patrimoniului. În spotul de promovare, vocea inconfundabilă a lui Nichita Stănescu, recitând versuri din „Lecția despre cub”, subliniază simbolic legătura dintre patrimoniul cultural și fragilitatea realității.

„Ne-am dorit să construim o campanie care să vorbească nu doar despre restaurarea clădirilor, ci despre restaurarea unui întreg patrimoniu emoțional și identitar. Campania noastră explorează conceptul perfecțiunii, însă într-o formă delicată și trecătoare, la fel ca patrimoniul pe care ne străduim să-l salvăm. Am ales vocea lui Nichita Stănescu pentru spotul campaniei deoarece poezia sa, în special „Lecția despre cub”, reflectă perfect această tensiune dintre frumusețea ideală și fragilitatea realității. Vocea lui transmite emoția și gravitatea momentului, reamintindu-ne că ceea ce este aparent indestructibil poate fi totuși vulnerabil”, a explicat Valentin Suciu, co-fondator Jam Session Agency, partenerul responsabil de dezvoltarea creativă a campaniei de comunicare pentru donații. 

Ambulanța pentru Monumente a obținut, de-a lungul anilor, 11 distincții naționale și internaționale la evenimente dedicate conservării patrimoniului, fiind recunoscută pentru eforturile sale de restaurare și protejare a monumentelor istorice din România. Printre cele mai prestigioase premii se numără Premiul Publicului și Premiul pentru Educație, acordate în cadrul Premiilor Europene pentru Patrimoniu - Europa Nostra 2020.