Consiliul Județean Bihor a aprobat, în cadrul ședinței ordinare de joi, 27 iulie, normele specifice de desfășurare a activității Unității de Achiziții Centralizate - UCA, structură înființată în cadrul aparatului de specialitate al CJ cu scopul derulării de achiziții publice de produse, servicii sau lucrări în sistem centralizat și eficientizării utilizării fondurilor publice.

 

„Aprobarea proiectului de hotărâre de către consilierii județeni marchează debutul procesului de operaționalizare a Unității de Achiziții Publice Centralizate la nivel local, fiind rezultat al protocolului de colaborare semnat de către CJ Bihor cu Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) în cadrul proiectului „Sprijin pentru ANAP pentru înființarea și operaționalizarea a patru Unități de Achiziții Publice Centralizate la nivel local”, proiect care vizează asigurarea de asistență de specialitate în vederea înființării și operaționalizării UCA”, precizează administraţia judeţeană.

UCA CJ Bihor a fost înființată în baza H.C.J. nr. 116 din 26 aprilie 2023 sub formă de compartiment de specialitate în cadrul Direcției Economice a CJ Bihor și, prin aprobarea normelor de funcționare, intră în etapa de operaționalizare în cadrul căreia vor putea fi derulate, în sistem centralizat, proceduri de achiziții publice de la nivelul Consiliului Județean și al instituților subordonate. 

„Obiectivul general este cheltuirea eficientă a banului public. De exemplu, bunurile care asigură funcționarea zilnică a instituțiilor, cum sunt articolele de papetărie sau birotică, vor putea fi achiziționate centralizat, la prețuri mai bune”, a declarat Călin Gal, vicepreședintele CJ Bihor.

CJ Bihor este una dintre autoritățile publice locale care primește asistență tehnică din partea ANAP, cu sprijinul Băncii Europene de Investiții (BEI), în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență.

Principalele avantaje generate de o unitate de achiziții publice centralizate sunt: prețuri mai mici datorită volumelor mai mari de contractare și concurenței crescute; calitate mai bună a ceea ce se achiziționează, generată de puterea consolidată de cumpărare pe care o are UCA în relație cu operatorii economici; standardizarea produselor, serviciilor cumpărate de autoritățile contractante dintr-o anumită comunitate, regiune (evitarea diferențelor de calitate, a problemelor de interoperabilitate, tratament egal pentru beneficiarii finali); reducerea riscurilor de contestații, litigii sau amezi/penalități asociate cu procedurile de atribuire datorită expertizei specialiștilor angajați în UCA și sistemelor interne de control bine puse la punct; profesionalizarea achizitorilor generată de implicarea acestora în achiziții strategice și specializarea lor în timp pe categorii de achiziții (e.g. achiziții autovehicule); disponibilitate crescută a produselor, serviciilor achiziționate prin UCA datorită mecanismelor acodurilor-cadru sau sistemelor dinamice de achiziții lansate și menținute de UCA; reducerea poverii administrative pentru autoritățile contractante beneficiare pentru procedurile de atribuire în responsabilitatea UCA și posibilitatea de a aloca mai mult timp, resurse pentru procedurile proprii de atribuire; îmbunătățirea cooperării dintre autoritățile contractante dintr-o anumită comunitate, regiune; îmbunătățirea mediului economic (inclusiv local) prin accesul operatorilor economici la contracte mai voluminoase, predictibile, pe termen lung.