În septembrie 2018, semnalam gestul ridicol al culturnicilor beiușeni care, neștiind unde să depună coroana așa-zisei recunoștințe față de personalitatea poetului Gheorghe Pituț, au legat-o de gâtul din bronz al bustului acestuia, lăsând-o să-i apese pe piept.

După articolul publicat în cotidianul nostru, „factorii responsabili” de atunci l-au „dezbrăcat” pe poet de incomodul și jenantul „omagiu” floral, iar noi credeam că un asemenea accident nu se va repeta într-o urbe cu evidente veleități culturale.

Nu mică mi-a fost mirarea când, la exact cinci ani de la „cazul Pituț”, un alt om de litere este supus aceluiași tratament de către comunitatea beiușeană: de data asta, e vorba de poetul național maghiar Sándor Petőfi. În prima decadă a lunii septembrie, am observat că de gâtul bustului poetului pașoptist maghiar - operă de artă aflată în fața bisericii reformate din Beiuș - atârnă două coroane de flori, acestea fiind aruncate în partea din spate a monumentului.

Mi-am spus atunci că e o întâmplare și că, probabil, coroanele vor fi luate de acolo în cel mai scurt timp, cu ocazia curățeniei periodice, asta pentru că observasem și niște pungi cu gunoaie care întregeau nefericit peisajul. Speram că, odată cu proxima duminică, atunci când comunitatea reformată maghiară din urbe se adună la biserică, se vor găsi destui care să redea bustului marelui poet aspectul său normal. N-a fost așa! Am revenit deunăzi și am constatat cu neplăcere că aranjamentele florale cu pricina atârnau, în continuare, de gâtul din bronz al lui Petőfi!

Ce să mai cred? Poate că, fiind confecționate din flori de plastic, or fi puse acolo „la păstrare”, pentru ziua de 15 Martie de la anul, care este unul electoral și, prin urmare, reclamă toate resursele comunitare în vederea atingerii scopurilor politice ale momentului. Dacă e așa ori nu, atâta vreme cât bustul marelui poet și luptător pașoptist maghiar Sándor Petőfi a ajuns loc de depozitare pentru niște coroane de flori second hand, mă tem că recunoștința față de activitatea sa revoluționară și admirația față de opera lui poetică sunt la fel de artificiale precum florile din coroanele ce-i spânzură de gât.