„Am pierdut 14 luni. Mai pierdem? Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere are toate motivele întemeiate și pârghiile legale pentru a rezilia și a tranșa blocajul existent încă din decembrie 2020 când proiectul tehnic trebuia să fie gata”, scrie Asociaţia Pro Infrastructura.

„După 16 ani, două rezilieri și două licitații, pe 12 iunie 2020 CNAIR semnează contractul cu Trameco (grupul Selina), cei 28,55 km din AutostradaTransilvania urmând să fie proiectați în 6 luni și executați într-un an și jumătate cu 326 milioane de lei plus TVA. Dar drama halucinantă a acestui tronson blestemat se complică și mai tare! În esență, constructorul a subevaluat grosolan lucrările necesare și a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR. Apoi cere 130 de milioane lei în plus, invocând probleme majore în teren și diferențe față de expertiza CNAIR”, susţin cei de la Asociaţia Pro Infrastructura.

În iunie anul trecut peisajul era tot dezolant pe cei 28,5 km ai lotului Biharia-Chiribiș din AutostradaTransilvania: terasamente degradate pline de buruieni și culturi agricole, aliniament abia vizibil uitat de negura timpurilor și pile cu armături ruginite răsărite din loc în loc ca într-un film post-apocaliptic. „Nu e ficțiune, ci realitate cruntă: lucrări demarate în 2004 de Bechtel, reziliere cu americanii în 2013 (la 50% stadiu pe Suplacu de Barcău-Borș), apoi în 2015 re-contractare cu spaniolii de la Corsan-Corviam și... iar reziliere în 2016 pentru că noul-vechi antreprenor n-a făcut practic nimic.

Apoi în august 2017 se licitează din nou și după 3 (trei!) ani se semnează contractul în iulie 2020 cu firma Trameco (parte a grupului Selina - n.r.): 6 luni proiectare, 18 luni execuție, 326 milioane RON plus TVA.

Dar drama halucinantă a acestui tronson blestemat este departe de deznodământ! Actualul constructor spune că diferențele din teren față de expertiza CNAIR sunt majore și cere peste 130 milioane de lei pentru lucrări suplimentare (40% din contract)”, arăta Asociaţia Pro Infrastructură în vara anului trecut.

„Ne întrebăm, retoric, când a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR și ulterior a semnat, oare nu putea să anticipeze problemele? Culmea coincidenței, 326 milioane (valoarea contractului) plus 130 (suplimentarea invocată) înseamnă 456 milioane, adică practic costul estimat de CNAIR în licitația din 2017.

Acum există două soluții. Antreprenorul renunță la (o parte din) pretenții și se ajunge la o sumă de compromis care poate fi adiționată legal la contract sau se execută ce s-a licitat (cu unele modificări nesemnificative) și celelalte lucrări se scot separat la (încă o) licitație.

Sau, desigur, se reziliază. A treia oară. Urmând, evident, încă niște ani de birocrație și degradări care vor crește și mai mult prețul final”, arată sursa citată.

„Cerem responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii România să tranșeze situația în cel mai scurt timp. Este absolut evident că blocajul nu mai poate continua. Singura soluție este rezilierea (a treia oară), acordarea de Certificat Negativ constructorului și, desigur, lansarea unei noi licitații, în speranța că al patrulea antreprenor va reuși să ducă șantierul la final în 2024… la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată”, solicită imperios Asociaţia Pro Infrastructura.

Semnarea celui de-al treilea contract privind execuţia segmentului de autostradă a avut loc la Oradea în iunie 2020, în prezenţa premierului Ludovic Orban, care a fost însoţit în judeţul Bihor de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, şi de ministrul Apărării, Nicolae Ciucă. Articolul poate fi citit aici.