Baronii locali au memoria scurtă, mâna lungă şi obrazul gros
"Conştienţi de pericolul transformării unei părţi a scenei politice locale în anexă a unor interese particulare, dorim să ne exprimăm deschis intenţia de a împiedica prin toate mijloacele care ne stau la dispoziţie orice tentativă de transformare a judeţului într-un fief al jafului economic şi al baronilor locali", declarau public, la 8 septembrie, într-o scrisoare deschisă, remisă spre publicare mass-media locală şi naţională, preşedintele Consiliului judeţean Bihor, Kiss Alexandru, şi viceprimarul municipiului Oradea, Biro Rozalia, la doar câteva zile după ce Biolact Bihor SRL, una dintre firmele în care sunt asociaţi, obţinuse fraudulos cel de-al treilea spaţiu comercial consecutiv din patrimoniul public al RAPAS...
Modalitatea ilegală în care RAPAS a concesionat cele trei spaţii comerciale din pieţele agroalimentare orădene în favoarea firmei preşedintelui Consiliului Judeţean Bihor şi a viceprimarului Oradiei spune totul despre traficul de influenţă care funcţionează fără cusur şi produce necuvenite foloase baronilor locali care administrează domeniul public prin prisma intereselor private. Astfel, chiar dacă RAPAS beneficiază de serviciile unui consilier juridic angajat al... Consiliului Judeţean Bihor, se poate spune că închirierea celor trei spaţii comerciale firmei Biolact Bihor SRL s-a făcut după ureche, prevederile legale din domeniu fiind eludate, cel mai probabil, cu bună ştiinţă. Chiar dacă Legea 219/1998, care reglementează regimul concesiunilor, prevede că persoana care transmite pentru o perioadă determinată (concedentul), unei alte persoane (concesionarul) dreptul de exploatare a unui bun, a unei activităţi sau serviciu public, în schimbul unei redevenţe, are obligaţia să publice în Monitorul Oficial al României Partea a IV-a, într-un cotidian de circulaţie naţională şi într-unul de circulaţie locală un anunţ care trebuie să conţină în mod obligatoriu: denumirea şi sediul concedentului, obiectul şi durata concesiunii, locul unde poate fi studiată documentaţia, actele doveditoare privind calităţile şi capacităţile cerute ofertanţilor, data şi locul de primire a ofertelor, durata în care ofertanţii rămân angajaţi prin termenii ofertelor lor, data, ora şi locul de deschidere a ofertelor, acest lucru nu s-a întâmplat. Deoarece văzând anunţul ascuns de conducerea RAPAS în spaţiul de mică publicitate al unui cotidian local ("Închiriem spaţiu comercial. Informaţii la tel.: 415973") oricine îşi poate da seama cât de bine au fost respectate condiţiile imperative ale actului normativ amintit. Apoi, textul de lege stipulează că termenul de primire a ofertelor nu poate fi mai mic de 20 de zile calendaristice şi nu poate depăşi 60 de zile, începând cu data publicării anunţului licitaţiei publice. În dispreţul acestor prevederi, concedentul RAPAS a închiriat spaţiul din Piaţa Cetate, spre exemplu, la doar zece zile de la data apariţiei anunţului (19 mai 2003) singurului ofertant care acceptase preţul de strigare al chiriei, şi anume SC Biolact Bihor SRL. De fapt, analizând atent situaţia, se poate spune că avem de-a face cu o înşiruire de încălcări ale legislaţiei, gestionarii banilor publici demonstrând încă o dată, dacă mai era nevoie, că îşi urmăresc doar interesele private. Potrivit Normelor metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219, pentru desfăşurarea procedurii licitaţiei publice deschise este obligatorie participarea a cel puţin doi ofertanţi. În cazul în care, până la expirarea termenului limită de depunere a ofertelor nu se depun cel puţin două oferte, concedentul este obligat să publice din nou anunţul, procedura licitaţiei publice urmând a fi reluată. Fără a se sinchisi să aplice litera legii, în două dintre cele trei cazuri, spaţiile comerciale ale RAPAS din Pieţele agroalimentare Cetate şi Ioşia au fost "oferite cadou" firmei Biolact, la preţul de strigare, în urma unor "licitaţii" cu un singur ofertant. În ceea ce priveşte a treia licitaţie, oricât s-au străduit organizatorii să dea o brumă de legalitate măcar licitaţiei pentru spaţiul din Piaţa Decebal, efortul lor a fost zadarnic, câtă vreme cea de-a doua firmă înscrisă în competiţia cu Biolact Bihor SRL era Vetrolux SRL, care îi avea asociaţi pe 50% din capitalul social pe aceiaşi baroni locali. Acestea sunt doar câteva dintre condiţiile legale pe care conducerea RAPAS le-a încălcat cu bună ştiinţă, probabil pentru a le face pe plac mai-marilor din fruntea judeţului, respectiv a municipiului. Toate sunt însă grave încălcări ale legii şi atrag răspunderea contractuală a părţii în culpă. Mai mult, nerespectarea dispoziţiilor legale privind publicitatea, precum şi a termenelor stipulate în mod expres constituie contravenţii, ba chiar infracţiuni în cazul în care au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să cadă sub incidenţa legii penale. Rămâne de văzut dacă organele abilitate îşi vor face datoria sancţionând această tentativă - reuşită! - de transformare a judeţului într-un fief al jafului economic şi al baronilor locali. Că doar n-om fi tâmpiţi să aşteptăm până când preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Kiss Alexandru, şi viceprimarul Oradiei, Biro Rozalia, "conştienţi de pericolul transformării unei părţi a scenei politice locale în anexă a unor interese particulare", se vor împiedica unul pe altul, "prin toate mijloacele care le stau la dispoziţie", pentru a nu-şi mai îngroşa veniturile pe seama buzunarului tot mai subţire al contribuabilului...
Comentarii
Nu există nici un comentariu.