Devenit deja o tradiţie a Filarmonicii de Stat Oradea, Festivalul Primăverii, ajuns la ediția a X-a, continuă astăzi, 23 martie, cu un concert susținut de Camerata Michael Haydn, avându-l la pupitrul dirijoral pe maestrul Cristian Lupeş. Concertul va fi înregistrat și va fi difuzat a doua zi.

„Cu tristețe, vă anunțăm că reprezentațiile Filarmonicii de Stat Oradea se mută în mediul online. Înregistrările concertelor vor fi disponibile pe pagina Facebook a filarmonicii (facebook.com/fila.oradea) și pe canalul Youtube (youtube.com/user/FilaOradea). Cu speranța unei revederi cât mai apropiate, vă dorim vizionare plăcută!”, transmite, printr-un comunicat de presă, conducerea Filarmonicii orădene, menționând că înregistrarea concertului de azi, 23 martie, va fi disponibilă de mâine, 24 martie.

Din program vor face parte lucrările: A. Corelli - Concerto Grosso op. 6, nr. 1; J. S. Bach - Concertul brandenburgic nr. 3, în Sol major, și J. Suk - Serenada pentru corzi în Mi bemol major, op. 6.

Dirijorul invitat - maestrul Cristian Lupeș, personalitate culturală activă și multidisciplinară, este cunoscut pentru activitatea artistică revoluționară și pentru proiectele culturale create și manageriate de-a lungul timpului. Este considerat cel mai nonconformist dirijor român al momentului, cu o ascensiune surprinzătoare și atipică, fascinând prin ineditul interpretărilor personale și prin concepte de spectacol neconvenționale. Personalitatea dirijorală „puternică și fermecătoare” (Cristian Mandeal), „hotărâtă și enclitică” (Liviu Dănceanu) provoacă admirație sau controverse, datorită spiritului artistic periculos de contemporan.

Născut în Onești, a studiat Fizică-Chimie la Universitatea Babeș-Bolyai (Cluj) și la Universitatea Bucureşti. Din anul 1999, a studiat la Universitatea Națională de Muzică din București (UNMB), iar în anul 2012 devine doctor în muzică al UNMB. Susține seminarii de „Istoria muzicii” și „Estetică muzicală”, la clasele prof. univ. dr. Liviu Dănceanu. Li se adaugă cursurile lui Aurel Stroe de la Bușteni, cursuri de masterclass la Tescani, cursuri de Management Cultural și Managementul Instituțiilor Publice de Cultură, Manager de proiect etc.

Urmează cursuri de master la Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (Universitatea de Muzică din Viena), în anii 2004 şi 2005. În 2010, devine dirijor asistent al Bamberger Symphonikern Staatsphilharmonie, cu Jonathan Nott, și al Tonhalle Zurich, Orchestre de la Suisse Romande, Geneva, Orchestra Rundfunk Berlin, Concertgebouw Amsterdam, Orchestre de Chambre de Lausanne. Colaborează și asistă dirijorii: Cristian Mandeal, Alexandre Myrat, Seiji Ozawa, Zubin Mehta, David Zinman, Bernard Haitink, Mariss Jansons, Andris Nelsons, Vladimir Jurowski, Herbert Blomstedt.

„Cristian Lupeș este omul care a știut dintotdeauna că va fi dirijor. A crescut ascultând muzică contemporană și păsările pe care le asculta și Enescu la Tescani. Experiența acestor momente va genera pilonii activității sale artistice: atașamentul față de muzica românească, în special față de cea a lui George Enescu și energia, spiritul revoluționar, curajul și inovația muzicii contemporane.  În activitatea sa, el alege mereu să promoveze valorile românești moderne și contemporane, crezând, asemenea lui Enescu, în importanța muzicii pentru o viață culturală sănătoasă. Cu curaj și abilitate, aduce în fața publicului lucrări care sunt foarte rar abordate pe scenele românești, iar impactul este entuziast de fiecare dată”, transmite, printr-un comunicat de presă, Filarmonica orădeană.

Perseverența și dorința de a face muzică îl aduc în stagiunile Filarmonicilor, încă din studenție (2003) și este invitat constant în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, colaborând cu: Camerata Regală (2011), Orchestre Île-de-France, Paris (2013), Bucharest Festival Orchestra (2015), Filarmonica din Sibiu și Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău (2017). Toate concertele susținute au fost considerate de referință, chiar dacă s-au desfășurat în aer liber (Filarmonica Sibiu) sau în sala de concerte a Radiodifuziunii Române. Înregistrările cu muzică modernă, contemporană și cu muzică românească sunt considerate etalon, motiv pentru care sunt trimise ca model de interpretare orchestrelor invitate în Festivalul George Enescu.

Calitățile manageriale și abilitatea cu care abordează repertoriile contemporane și moderne au fost apreciate de marele și regretatul compozitor Liviu Dănceanu, care l-a desemnat printr-un testament spiritual să îi continue munca de coordonare a primului festival de muzică contemporană din țară, „Zilele Muzicii Contemporane”, de la Bacău, care, în acest an ajunge la ediția 33.

Fondează prima orchestră de proiecte din România, Bucharest Festival Orchestra, o platformă artistică ce adună, sub propria umbrelă, cei mai buni muzicieni, actori şi dansatori, care colaborează cu graficieni şi designeri tineri şi talentaţi, în scopul creării unor evenimente excepţionale.