Continuând seria manifestărilor culturale organizate de peste un deceniu în Oradea, Asociaţia Artiştilor Naivi din România aduce anul acesta, la Sinagoga Neologă Sion, o expoziţie de artă contemporană intitulată „Duetto. Artă feminină contemporană”, a două pictoriţe cu o viziune aparte asupra feminităţii în artă.

Expoziția „Duetto. Artă feminină contemporană”, a două pictoriţe deosebit de talentate şi creative, una din Bucureşti, cealaltă din Oradea, una având o îndelungată experienţă a simezelor, cealaltă păşind încă în lumina reflectoarelor, se vrea o celebrare a feminității. Evenimentul conturează o viziune duală asupra feminității, din două perspective variate, surprinzând contrastul dintre delicatețe și intensitate, fragilitate și determinare. Printr-un limbaj vizual diferit, artistele traduc identitatea feminină în forme, culori și simboluri care transcend limitele individuale și culturale, invitând la introspecţie sau la... călătorie. Pânzele constituie şi o reflecție asupra modului în care femeia și-a conturat și afirmat prezența în artă și societate, navigînd între tradiție și inovație. Mai mult decât reprezentări estetice, ele sunt expresii ale unor adevăruri interioare, oglindind emoții, experiențe și idealuri care dau profunzime discursului artistic. Astfel, Duetto... nu este doar o expoziție, ci un spațiu al contemplației și dialogului, unde arta devine punte între trecut și prezent, între sensibilitate și expresivitate.

Dalia Bialcovski, una dintre cele mai importante artiste contemporane din România, s-a născut în 1963 la Bucureşti și a absolvit, în 1986, Academia de Artă „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti. Este membru al UAP, al „Association Internationale des Arts Plastiques”- UNESCO, Paris şi al AFCAPR. Din 1986 a avut circa 25 de expoziţii personale şi a participat la peste 700 de expoziţii de grup – naţionale şi internaţionale în ţară şi străinătate. Lucrările sale se află  în muzee şi colecţii particulare sau de stat din România, Elveţia, Italia, Franţa, Spania, Austria, Algeria, Brazilia, Marea Britanie, Israel, Germania, Rusia şi S.U.A. Iată ce spunea Virgil Mocanu despre artistă: „Subiectiv, ea face parte din categoria perseverenţilor, metodici până la obsesie. Adică, familia artiştilor de atelier, cu un program şi un orizont conceptual în stare să ignore obstacole şi avataruri, pentru a se găsi pe sine. Pictura aşa cum o înţelege Dalia Bialcovski înseamnă permanentul echilibru dinamic între priza emoţională asupra realităţii şi cenzurarea ei cerebrală până la ultima consecinţă a ideii de configuraţie. În egală măsură imună la tentaţiile iconoclaste şi la cele mimetice, cu o luciditate care nu blochează implicarea pasională, Dalia Bialcovski parcurge calea de acces de la stocarea analitică a realităţii, spre sinteza structurii şi a mesajului”. Pictoriţa era una dintre preferatele Doinei Păuleanu, un critic de artă extraordinar, ce avea capacitatea de a descoperi artişti deosebiţi: „Pictura ei este nu numai austeră, ci şi visătoare, figurativă deşi mereu ademenită de abstracţie, cu o cromatică fără contraste majore, cu toate că ecourile îndepărtate şi parcă vătuite ale acestora nu lipsesc, dinamică, delicată şi feminină fără efort, deşi la baza demersului ei artistic stă mereu construcţia, rigoarea, vigoarea, forţa, feministă fără insistenţă, intransigenţă sau intoleranţă”.

Cu o rafinată memorie vizuală, una dintre condiţiile şi fundamentele creaţiei sale artistice, Dalia Bialcovski explorează, cercetează şi descoperă lumina în culoare, iar picturile sale sunt, astfel, tablouri ale luminii.

Cristina Costolaş este unul dintre foarte puţinii profesori din Bihor care au luat nota 10 la titularizare. Asta spune multe despre ea. Dar nu destul. Artist complex, ce elaborează îndelung în athanor-ul atelierului propriu, Cristina Costolaş formulează pe pînză impresii bine sedimentate, rod al unei depline libertăţi creative. Membru UAP, artista predă la catedră de peste 10 ani şi pare să fi învăţat atât cheia către sufletul copiilor cât şi cea către sufletul privitorului. Motto-ul ei, atât ca profesoară cât şi ca artistă, este: dedicare şi pasiune. Prin pensulaţia puternică, agilă, cu o ordine aplicată „ştiinţific”, artista construieşte compoziţii dinamice, urbane, pline de mişcare chiar dacă înfăţişează clădiri, de exemplu, dar acestea par dotate cu o viaţă proprie, sunt marcate de o explozie de culoare şi lumină din care se detaşează tuşele aproape foviste. Uneori îi sunt suficiente câteva tuşe prelungi pentru a se exprima, iar stilul să antagonizează cu aparenţa. Pânzele Cristinei Costolaş au o solidă bază constructivă datorată unui riguros desen mental peste care aplică tonalităţile care îi definesc viziunea cromatică. Picturile sale redau un univers coerent al peisajului, dar sunt o colecţie de combinaţii de forme şi materializări ale urbanului. Elementul comun este un joc artistic inepuizabil ce reprezintă mai mult decât un experiment formal, este expresia necesară a viziunii unice a artistei asupra lumii, o lume care se reflectă constant în ea însăşi.

Expoziţia Duetto. Artă feminină contemporană, va avea vernisajul joi, 10 aprilie, ora 17.00, în spaţiul cultural de la Sinagoga Neologă Sion. Expoziţia este cu vânzare şi va sta pe simeze până în 10 mai. Vor urma şi alte manifestări în parteneriat cu Primăria Oradea, Muzeul Ţării Crişurilor, Visit Oradea, Centrul de Cultură al Judeţului Bihor şi Oradea Heritage.