Doina Emilia Tătar, un reper de talent și căldură umană - Vernisaj de suflet la Galeriile Reperaj
Evenimentul săptămânii trecute, din perspectiva artelor plastice, a fost unul absolut deosebit. La Galeriile Reperaj din Cetatea Oradea, a fost vernisată vineri, 13 iunie, expoziția personală, „Retrospectivă”, a cunoscutei sculptorițe orădene Doina Tătar, prilej cu care a fost lansat și volumul de poezii, „Tardive”.
În prezența unui public numeros – familie, prieteni și iubitori de artă bună -, în deschidere au luat cuvântul: criticul de artă dr. Ramona Novicov, profesoara Iuliana Păcurar și lect. univ. dr. Anca Popescu. Sub ospitaliera găzduire a președintei filialei orădene a UAPR, Vioara Bara, în cadrul expoziției din galerie au fost expuse 187 de lucrări, realizate de Doina Tătar pe parcursul ultimilor ani. Au putut fi admirate lucrări în bronz, grupate sub tematica „Portretul formei umane”, lucrări de grafică, având titulatura „Coduri simbolice”, lucrări de teracotă, „Metamorfoza teracotei”, și instalații de artă, sub numele „Spațiul arhaic”.
Cele patru mari teme s-au îmbinat armonios, reliefând, și de această dată, măiestria și profunzimea artistei. Doina Tătar a avut o îndelungată activitate didactică, fiind profesoară mai bine de 38 de ani, șefă de catedră a secției Arte Plastice, Arhitectură și Design la Liceul de Arte. Timp de peste 30 de ani, a format generații întregi de viitori artiști care, mai apoi, au confirmat, devenind studenți ai facultăților de arte din țară. Sculptorița a participat la toate taberele de creație de la Bratca. De asemenea, are o importantă contribuție ca Om al cetății la patrimoniul cultural local, astfel basoreliefurile Dimitrie Cantemir și Octavian Goga, dar și bustul din bronz al lui Traian Vuia stau la loc de cinste în școlile cu același nume, iar în colecția națională de Artă Contemporană a Muzeului Țării Crișurilor, i-a fost achiziționată o lucrare.
În 1978, Doina Tătar a creat fațada Magazinului Crișul, o îmbinare de elemente ornamentale, de artă populară românească, dublată de linii șerpuite, proprii Art Nouveau-ului, fațadă pe care orădenii o admiră în fiecare zi.
Întrebată cum se potrivește scuptura cu condiția de femeie, artista spune că: „trebuie să alegi, pentru că nu poți performa în toate, iar dacă nu poți, trebuie să ai echilibru, măsură și răbdare, fără să uiți că artistul rămâne, până la sfârșit, înconjurat întotdeauna de operele sale”.
Anca Popescu, consultant artistic și prietena expozantei, ne-a declarat: „Doina Tătar este un om de o mare noblețe sufletească și de caracter. Sunt onorată și mândră că o cunosc. În orice moment, ea a fost, este și va rămâne un reper de talent și căldură umană!”.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.