Expoziţia de artă contemporană „Ferestre spre Oradea”, organizată de Asociaţia Artiştilor Naivi din România, a fost vernisată, săptămâna trecută, în spaţiul cultural al fostei Sinagogi Neologe Sion, de către prof. univ. dr. Aurel Chiriac, în prezenţa autorului.

 

„Este această expoziție purtând semnătura pictorului băcăuan Aurel Stanciu dedicată unui element arhitectural care a avut de-a lungul vremurilor atât un rol primordial în protecția casei față de oscilațiile climatice, respectiv de intemperii, cât și în asigurarea legăturii dintre un univers interior, al casei, și unul exterior, al mediului înconjurător. Dincolo de conotațiile filosofice și simbolice ale ferestrei, din punctul nostru de vedere tema ferestrei este pentru artistul plastic Aurel Stanciu una care, în primul rând, stă sub semnul unei nostalgii bine temperate, proprii unui om pentru care lumea satului s-a dovedit a fi un model existențial asigurător de echilibru sufletesc. Formele geometrice – pătrat și dreptunghi – sunt cele care dau personalitate fiecărei ferestre și care în concepția universală semnifică stabilitate, permanență, în cele din urmă ordine. Fereastra se consideră a induce deci ordine în contextul unui întreg, tocmai pentru că are o funcție stabilă în economia unei case, dar mai ales în gestionarea relației dintre lumină – întuneric, relație cu funcție fundamentală asupra mentalului comportamental al unei familii”, consideră prof. univ. dr. Aurel Chiriac, critic de artă, cel care a condus zeci de ani Muzeul Ţării Crişurilor. Expoziţia cuprinde aproape 50 de tablouri de certă valoare artistică şi pecuniară, şi va ramâne pe simeze până în 31 august. Pictorul Aurel Stanciu se confundă atât de mult cu creaţiile sale încât confraţii l-au poreclit... „Fereastră”. „Deşi am un doctorat în porţi monumentale, m-am îndrăgostit iremediabil de... ferestre. Care sunt tot o ieşire/intrare. Fereastra are un simbol deosebit. Vorbim, în general, despre treceri. Cine ştie câte au văzut, câte ştiu, câte s-au întâmplat printr-o fereastră? Întotdeauna o fereastră are ceva de spus. Este o bogăţie de trăiri pe care arta le poate doar sugera”, a declarat artistul. „Privită în ansamblu, fereastra conține acele mărturii care devin repere prin care țăranul român își expune sufletul deschis spre celălalt. Fereastra, privită contextual, ni se înfățișează ca un ansamblu care servește afirmării în satul autohton a veșnicelor sentimente care evocă permanența iubirii eterne. Gama cromatică, subtilă în armonizarea ei, de cele mai multe ori cu o discreție admirabilă, contribuie la rezolvări estetice ce servesc personalizării unui subiect cu rol în coordonarea existenței cotidiene. Pânzele expuse la Oradea ne insuflă o stare de bine, de recunoaștere a unei realități aparținătoare unui cadru de viață tradițional, care din păcate astăzi se află într-o criză de identitate, mai cu seamă prin accelerata uitare a acestei forme de trăire care înainte vreme a dat sens traiului de zi cu zi. În cazul lui Aurel Stanciu, fereastra are în cele din urmă rostul de a simboliza sentimentul Veșniciei asigurătoare de neuitare”, a mai spus Aurel Chiriac. Asociaţia Artiştilor Naivi din România, organizaţie cu serioase iniţiative de proiecte culturale, este o organizaţie profesională unică în România, iar expoziţia găzduită de Oradea face parte dintr-un amplu proiect de popularizare a artei. În luna octombrie a acestui an, Asociaţia Artiştilor Naivi din România va organiza ediţia a XI-a a Festivalului Naţional de Artă Naivă, eveniment anual ce face din Oradea capitala artei naive contemporane româneşti.