Teatrul Regina Maria invită publicul la o nouă premieră a Trupei Iosif Vulcan: „Vinegar Tom”, un spectacol contemporan de comedie muzicală, de Caryl Churchill, regia artistică Dragoș Mușoiu, care va avea loc marți, 19 martie, la Sala Mare.

Caryl Churchill s-a născut în 3 septembrie 1938 în Londra și este una dintre cele mai puternice reprezentante britanice ale dramaturgiei contemporane. A început să scrie teatru într-o perioadă în care femeile dramaturg încă trebuiau să facă față sexismului, iar opera sa este profund ancorată în feminism și politici de gen și identitate. În anii ’70 Caryl colaborează cu o companie socialist-feministă de teatru independent: „Monstrous Regiment”, iar interesul comun pentru activismul feminist duce la apariția piesei „Vinegar Tom”. Povestea întruchipează destinele unor femei care nu se înscriu în regulile dictate de societate în Anglia secolului al XVII-lea și ajung să fie etichetate ca vrăjitoare și persecutate. Textul este scris în stil brechtian, intriga fiind intersectată de cântece, interpretate într-o manieră actuală, care întrerup acțiunea pentru a insista asupra faptului că opresiunea femeilor nu este limitată la trecut și trebuie abordată ca o problemă contemporană.

Din punct de vedere tematic, textul atinge mai multe probleme, pornind de la politica corporală (legată de avort, constrângere, diferențe care sunt catalogate ca fiind abjecte și pedepsite), marșând pe condiția femeii într-o societate patriarhală, până la a atinge un subiect mai sensibil: contribuția pe care femeile o aduc la menținerea statu-quo-ului masculin.

Regia artistică a spectacolului este semnată de Alexandru Dragoș Mușoiu, un regizor tânăr care uimește prin maturitate și rigurozitate, reușind să creeze spectacole valoroase, cu mesaje pline de profunzime.

Reevaluează trecutul cu mijloace moderne
Prin punerea în scenă a textului Vinegar Tom, Muşoiu își propune realizarea unui spectacol contemporan de comedie muzicală care reevaluează trecutul cu mijloace moderne. „Spectacolul este structurat pe două planuri alternative: planul istoric, al dioramelor de secol XVII, care ilustrează condiția femeii, poate în cea mai sumbră perioadă istorică din existența ei - epoca vânătorilor de vrăjitoare -, și planul contemporan, al comentariului asupra trecutului și prezentului, materializat printr-o serie de song-uri moderne, cântate de aceleași actrițe care interpretează personajele din diorame, dar purtând haine ale zilelor noastre”, spune regizorul. „Cred că acest exercițiu de a privi trecutul prin ochii prezentului și invers este extrem de necesar în măsura în care reușește să zguduie convingeri și să relativizeze adevăruri. Având în vedere trecutul sumbru pe care îl prezintă, textul poate părea o celebrare a evoluției umane din ultimii 400 de ani. Însă, dincolo de toate diferențele de viziune specifice celor două momente din timp, există o serie de similitudini în gândire care sunt cu adevărat îngrijorătoare. Da, nu mai ardem femei pe rug cu asemenea ușurință, dar trupurile acestora sunt în continuare percepute ca fiind posesia bărbaților. Sexualitatea feminină rămâne, în cele mai multe medii, condamnabilă și neacceptată moral”, mai spune Alexandru Dragoș Mușoiu.

Muzica originală este semnată de către Cári Tibor compozitor, pianist și inițiator al unor proiecte artistice caracterizate prin unicitate. Din echipa de creație face parte și Luiza Enescu, care a creat costumele şi a făcut echipă cu scenografa Oana Cernea. Decorul spectacolului este realizat de către Răzvan Chendrean, iar asistența de regie și coregrafia îi aparțin actriței Denisa Irina Vlad.

Din distribuție fac parte actorii: Alina Leonte (Alice), Ioana-Maria Repciuc (Susan), Elvira Rîmbu (Joan Noakes), Adela Lazăr (Margery), Pavel Sîrghi (Jack), Giorgiana Coman (Betty), Anda Tămășanu (Ellen), Richard Balint (Packer), George Dometi (Goody, doctorul), Alin Stanciu (bărbatul, Bellringer), Corina Cernea (Kramer) și Angela Tanko (Sprenger). Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani!