Melomanii sunt invitaţi astăzi, 5 decembrie, de la ora 19.00, la prima Gală de Operă oferită de Filarmonica de Stat Oradea în această stagiune.

Directorul artistic al Filarmonicii, Kurucz Tibor, a prezentat ieri, într-o conferință de presă, programul şi invitaţii concertului din această seară.

Programul cuprinde bijuterii din creaţia de operă universală. Astfel, se vor putea audia selecțiuni din „Vecerniile siciliene”, „Traviata”, „Don Carlo” de Verdi, „Cenușăreasa” de Rossini, „Paiațe” de Leoncavallo, „Rândunica” și „Boema” de Puccini, „Faust” de Gounod, „Lacul Lebedelor” de Ceaikovski, „Don Giovanni” de Mozart, „Don Pasquale” de Donizzeti și „Balada puricelui” de Musorgski. Alături de fragmente orchestrale vor răsuna arii și duete celebre, precum „È strano! è strano! in core!”, „Là ci darem la mano”, „Quando m’en vo”, „Ella giammai m’amo”, „Ah, je ris de me voir”, „Signorina, in tanta fretta”.

La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Gheorghe Victor Dumănescu. A absolvit în 1967 Conservatorul de Muzică „George Enescu” din Iași, iar între anii 1969-1974, a fost dirijor al corului Filarmonicii din Iași, continuând-și activitatea ca dirijor al Operei Române din Iași, până în 1983. Ulterior, traiectoria sa artistică marchează o importantă cotitură, prin venirea la pupitrul Operei Române din Cluj-Napoca. În paralel, devine profesor universitar al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, la clasele de orchestră și artă scenică. Între 1991-1994, a fost director artistic şi prim dirijor al Operei Naționale din Chișinău, îndeplinind ulterior între 1999-2001 aceeași funcție și la nou înființată Operă din Antalya (Turcia). A contribuit la promovarea creației românești prin realizarea mai multor prime audiții.

„A face un concert de muzică de operă în ziua de astăzi reprezintă deja un lux foarte mare. Genul ca atare – opera, ca spectacol, ca producție muzicală, este la concurență acerbă cu toate celelalte genuri mediatice, iar noi încercăm, prin sunetul natural pe care îl emite omul, să convingem ascultătorii de noblețea unor sentimente pe care le exprimă aceste partituri. Am căutat, și acum, la alcătuirea acestui program, să vin cu lucruri care, cel puțin în acest loc, nu au fost cântate măcar o stagiune, două, trei, să fie lucruri deosebite pentru publicul meloman orădean. Sper că, din punctul acesta de vedere, să fi reușit”, a spus maestrul Victor Dumănescu la conferința de presă.

Dirijorul le-a mărturisit jurnaliștilor că ţine enorm de mult la toţi cei cu care colaborează, fie ei instrumentişti în orchestră sau solişti, pentru că o viaţă întreagă au trăit împreună şi au învăţat unii de la alţii.

Soprana invitată, Ana Maria Donose, a absolvit Liceul de Artă „Octav Băncilă” din Iași, urmând să obțină în 2008 licența la Universitatea de Arte „George Enescu”, secția canto, la clasa conf. univ. dr. Adriana Severin. În 2010, și-a finalizat masteratul la aceeași universitate, fiind îndrumată de prof. univ. dr. Corneliu George Solovăstru. S-a mai specializat cu Mariana Krilovici, Lucia Papa, Vasile Moldoveanu și Viorica Cortez. Între 2004-2012, a fost artist liric în Corul Operei Naționale Române Iași, fiind apoi avansată în funcția de solist vocal. A obținut premiul I la Concursul „Miniatura romantică”, Galați – 2002; premiul I la Concursul „Emanuel Elenescu”, Piatra Neamț - 2003; premiul I la Concursul „Marțian Negrea”, Ploiești – 2006; premiul II la Concursul „Vincenzo Bellini”, Italia – 2010; distincția „Membru de onoare al Proiectului Artă pentru suflet” – 2017. Repertoriul solistei cuprinde roluri importante ale creației de operă, operetă sau musical, dar și partituri celebre ale repertoriului vocal-simfonic, susținute în spectacole și concerte în țară și străinătate.

„Sunt foarte onorată să mă aflu aici, la Oradea, aveți o orchestră foarte bună și răspunde foarte frumos și ușor la cerințele maestrului. Sper că vom face un concert minunat, la care lumea să se simtă bine în sală, la fel ca și noi, pentru că noi ne simțim foarte bine pe scenă. Trebuie să fim ca o familie, să vibrăm împreună și să ne bucurăm!”, a spus soprana, aflată pentru prima dată la Oradea.

Basul invitat, Petre Burcă, este absolvent al Academiei de muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Începând cu anul 2004, devine angajat al Operei din Cluj, unde interpretează o serie de roluri din lucrări ca „Don Pasquale” de G. Donizetti, „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini, „Nunta lui Figaro”, „Don Giovanni”, „Răpirea din Serai” de W. A. Mozart, „Căsătoria secretă” de D. Cimarosa, „Boema”, „Tosca”, „Turandot” de G. Puccini, „Carmen” de G. Bizet, „Bal mascat”, „Rigoletto”, „Aida”, „Forta destinului” de G. Verdi, „Liliacul” de J. Strauss. Și-a îmbogățit repertoriul și cu lucrări vocal-simfonice din creația compozitorilor J. S. Bach, P. Charpantier, W. A. Mozart, L. van Beethoven, G. Rossini, H. P. Türk. A susținut recitaluri și concerte de arii și lieduri, opere în concert la Opera din Cluj, București, Timișoara, Filarmonica din Iași, Botoșani, Craiova, Teatrul de Operă și Operetă Craiova, Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, Muzeul de Artă Cluj, Sala Maximum UBB Cluj, Bastionul Croitorilor Brașov.

„E foarte greu să transmiţi, mai ales printr-o arie, rolul respectiv pe care îl faci într-o seară de la A la Z. Aici trebuie să fii aşa de concludent încât spectatorul să îşi dea seama de acel rol. Dar cu cât este mai dificil, cu atât este mai plăcut pentru un artist”, le-a mărturisit Petre Burcă jurnaliștilor.