Ajunsă la al patrulea număr din acest an, revista Familia oferă cititorilor un nou sumar bogat în analize și cronici literare, de artă și dramatice, interviuri și traduceri, topurile Cărturești pe luna martie, plus un dosar tematic la care Mihai Maci, realizatorul său, a invitat să participe profesioniști ai științelor politice din țară și de peste Ocean.

Cancel Culture sau cultura anulării, mișcare ideologic-culturală a vremurilor noastre, este în același timp o „practică” veche de când lumea: înainte să prindă rădăcini pe solul fertil al corectitudinii politice, s-a dezvoltat cu succes alimentată de vechea voință umană: aceea de putere. Se spune pe drept cuvânt că istoria este scrisă de învingători. Adevărul factual este că aceasta se face inclusiv ștergând părțile din istorie care nu convin. Fenomenul se poate observa, în această logică, dar cu fundament religios, până în zilele noastre. Căci ce altceva fac talibanii și întreaga pletoră a fundamentaliștilor de orice fel dărâmând la propriu monumente vechi de milenii dacă nu să aplice într-o formă extremă bătrâna ideologie a „anulării” religioase, culturale, istorice, sociale?

În același mod, dar cu mijloace mai... persuasiv-civilizate, acționează adepții reașezării societății în toate datele ei după principii pe care ei le consideră „sănătoase”, „echitabile”.

Să fie aceasta o culme a evoluției gândirii în civilizația occidentală sau doar reîncălzirea unei „supe” din care omenirea se ospătează cu nesaț cam de când a apărut organizarea socială și conștiința timpului? Care sunt implicațiile acestui nou avatar al unei mișcări revoluționare care a ajuns - din nou, inevitabil - să pună atât de mult preț pe negație, până acolo încât să-și facă din asta o identitate asumată?

Revista Familia invită cititorii să afle câteva răspunsuri la toate aceste probleme de la invitații lui Mihai Maci prezenți în dosarul acestui număr: Aurelian Crăiuțu (profesor de științe politice la Universitatea Indiana, Bloomington), Dragoș Paul Aligică (cercetător și profesor la James Buchanan Center for Political Economy, George Mason University), Victoria Deliu (studentă la Filosofie la Universitatea București) și Claudiu Gaiu (membru fondator al Centrului pentru Studiul Gândirii Politice Moderne).

În același număr se regăsesc două traduceri, una din literatura italiană de imediată actualitate - autorul de origine irakiană Gassid Mohammed, prezentat și tradus de Daniela Mărculeț - și un fragment din romanul „Fata care aduce moartea”, al tinerei scriitoare cehe Lucie Faulerová (născută în 1989), în traducerea lui Mircea Dan Duță, care a realizat și un foarte incitant interviu cu autoarea.

Despre cele mai recente apariții editoriale scriu Ioana Cistelecan, Andreea Pop, Dan-Liviu Boeriu, Mihók Tamás și Radu Bejan, iar despre piesa Incognito de Nick Payne, montată la Teatrul Național I. L. Caragiale Bucureşti, în regia Zsuzsánnei Kovács, scrie Andreea Costea. Nu lipsesc nici rubricile permanente, dintre care amintim Flashbook de Marius Chivu (acum despre volumul Ură, prietenie, dragoste, căsnicie al laureatei Premiului Nobel pentru Literatură Alice Munro) și Cartea pentru copii de Alex Moldovan (aici despre noua ediție, care „arată splendid”, a celebrelor 1001 de nopți de la Editura Humanitas). În plus, Crina Bud, colaboratoarea Familiei din Canada, contribuie cu un eseu despre iluzoriul Isarlâk pornind de la volumul L’Invention de troie. Les vies rêvées de Heinrich Schliemann al Annick Louis, o specialistă, nu întâmplător, a literaturii lui J.L. Borges.

Coperta noului număr reproduce o fotografie marca Felicia Simion, una dintre cele mai premiate artiste fotografe române, cu un palmares de invidiat, ale cărei creații au apărut în ziare și reviste din toate lumea, de la The Guardian și New York Times la National Geographic și Irish Times, dar și, „acasă”, în Decât o revistă (DOR) și Iocan.

Lansarea revistei Familia nr. 4 va avea loc la librăria Cărturești Lotus, în data de 29 aprilie, ora 18.00. Evenimentul va fi transmis live pe internet, pe paginile de Facebook ale Cărturești Oradea și Familia.

E.C.