Administraţia Finanţelor Publice (AFP) Bihor informează contribuabilii că Ordinul ANAF nr.1863/2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 474/24 iunie a.c. se aplică pentru veniturile realizate începând cu 1 ianuarie 2016.

Persoanele fizice care desfăşoară activităţi agricole, individual sau într-o formă de asociere, beneficiază de reducerea normei de venit, proporţional cu pierderea înregistrată, în cursul anului curent, ca urmare a unor fenomene meteorologice nefavorabile (îngheţul, grindina, poleiul, ploaia abundentă, secetă, inundaţii, epizoţii), dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: venitul net se stabileşte pe bază de norme de venit; pierderea afectează peste 30% din suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale sau din animalele deţinute, pe fiecare categorie de produse vegetale sau categorie de animale, prevăzută în tabelul de la art.105, alin.(2) din Codul Fiscal; persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică a depus Formularul 221 - "Declaraţie privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit în care se înscriu suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale şi efectivele de animale, fără a lua în considerare pierderea înregistrată ca urmare a calamnităţilor naturale. În scurt timp de la producerea pagubelor, persoana fizică/asocierea va depune la unitatea administrativ teritorială pe raza căreia s-a întâmplat evenimentul o cerere pentru constatarea pierderilor produse de calamnităţile naturale în cazul culturilor agricole/efectivelor de animale (Anexa 2). În cazul pagubelor care privesc efective de animale, păsări sau familii de albine, la cerere se anexează şi certificatul sanitar-veterinar eliberat de medicul veterinar de liberă practică împuternicit în care se precizează că pieirea s-a datorat efectelor produse de evenimentele de la art.106, alin.(5) din Legea nr.227/2015.  Urmează, mai apoi, ca o comisie numită prin Ordin al prefectului judeţului, să se deplaseze în vederea constatării pagubelor şi evaluării pierderilor, întcomind ulterior un Proces-verbal de constatare şi de evaluare a pagubelor.

AFP Bihor precizează, de asemenea, că persoana fizică depune la Fisc "Cerere privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit" (Anexa nr.4 la Ordin). La depunerea cererii se vor avea în vedere îndeplinirea cumulativă a condiţiilor enumerate la lit.a). - c), inclusiv afectarea de calamităţile naturale a cel puţin 30% din suprafaţa destinată productiei agricole/din animale deţinute, la cerere anexându-se Procesul-verbal/procesele verbale  de constatare şi de evaluare a pagubelor, din care rezultă pierderea înregistrată, pe categorii de produse vegetale/categorii de animale şi pe localităţi. În situaţia în care, activitatea agricolă se desfăşoară în cadrul unei asocieri fără personalitate juridică cererea, însoţită de documentele justificative, se depune la Fiscul central la care asocierea este înregistrată în evidenţa fiscală. Termenul de soluţionare a cererii este de 45 de zile de la înregistrare. În cazul în care Fiscul constată că documentele justificative anexate nu conţin toate elementele necesare reducerii venitului anual din activităţi agricole, acesta va solicita informaţii suplimentare, iar termenul de soluţionare a cererii se prelungeşte în conformitate cu prevederile art.77 din Legea nr.207/2016. Precizăm, în încheiere, că Ordinul ANAF nr.1863/2016 a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 474/24 iunie, noile prevederi aplicându-se pentru veniturile realizate începând cu 1 ianuarie 2016.