Certificarea reprezintă verificarea exactităţii şi realităţii datelor înscrise în declaraţiile fiscale pe baza documentelor şi informaţiilor financiar-contabile şi fiscale solicitate de către consultantul fiscal şi furnizate de companie.

Corectitudinea stabilirii impozitelor şi taxelor
Unul din avantajele introducerii acestei obligativităţi provine din faptul că, astfel, corectitudinea stabilirii impozitelor şi taxelor este certificată de către un specialist, acesta fiind reprezentantul intereselor contribuabilului în aplicarea corectă şi eficientă a reglementărilor fiscale. Totodată, măsura protejează contribuabilii de eventuale sancţiuni datorate unor erori şi omisiuni în declarare (majorări de întârziere, sancţiuni contravenţionale). Pe de altă parte, unul din dezavantaje este costul suplimentar în îndeplinirea obligaţiilor declarative impuse de lege. Obligativitatea certificării declaraţiilor fiscale anuale de către un consultant fiscal, înaintea depunerii la unitatea fiscală, a fost iniţial introdusă în 2007, printr-o Ordonanţă de Urgenţă însă, în anul următor, aplicarea dispoziţiilor a fost amânată pentru 1 ianuarie 2010.
Declaraţie pe proprie răspundere
Potrivit noilor prevederi, compania pregăteşte declaraţia anuală de impozit pe profit, fiind răspunzătoare pentru întocmirea documentelor contabile, pentru acurateţea înregistrărilor contabile şi registrelor fiscale. În acest sens, compania, prin reprezentanţii săi, va trebui să dea o declaraţie pe propria răspundere privind conformitatea înregistrărilor şi a politicilor contabile cu referenţialul contabil românesc, conforme cu Directivele europene. În plus, compania va pune la dispoziţia consultantului fiscal documente şi informaţii în vederea verificării elementelor înscrise în declaraţia anuală de impozit pe profit, declaraţie ce face obiectul certificării. Dacă aceste documente sunt confidenţiale, consultantul fiscal va da o declaraţie de păstrare a confidenţialităţii informaţiilor la care are acces. După verificarea tuturor documentelor companiei, consultantul fiscal va emite o Notă de certificare, document care va însoţi declaraţia anuală de impozit pe profit.
 
Hotărârea Camerei Consultanţilor Fiscali nr. 8/2010 privind aprobarea Normelor de certificare a declaraţiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu excepţia celor pentru care este obligatorie auditarea, a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 111 din 18 februarie 2010. "Deocamdată, nu am primit instrucţiuni oficiale din partea Ministerului Finanţelor Publice. În consecinţă, Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) Bihor va prelua declaraţiile, fără viza consultantului fiscal, urmând ca, ulterior, să trimitem notificări în scopul soluţionării acestei probleme în termenul pe care îl va stabili ministerul" - a specificat domnul Vasile Farc, purtător de cuvânt al DGFP Bihor.