Consumatorii români, alături de cei din Grecia, au resimţit anul trecut cel mai intens efectele crizei financiare şi nivelul ridicat al datoriei ţărilor de origine, dintre europeni, la polul opus aflându-se nemţii, potrivit unei analize realizate de grupul GfK.

Grupul GfK a realizat o analiză la nivel european a consumului privat în 2010 şi perspectivele pentru anul 2011. Conform prognozei GfK, consumul privat a crescut anul trecut cu 0,5%.  "Făcând o comparaţie la nivel european, germanii sunt de departe cei mai optimişti atunci când vine vorba de consum, în vreme ce românii şi grecii o duc cel mai greu. În consecinţă, aşteptările economice ale consumatorilor au fost tot negative: românii au fost în coada clasamentului în Europa, urmaţi de greci", potrivit GfK. Reprezentanţii GfK România estimează că şi 2011 va fi un an dificil pentru consumatorii români. Pe de altă parte, în Germania, s-a înregistrat anul trecut o creştere a vânzărilor atât pe segmentul produselor alimentare, cât şi al celor nealimentare. De asemenea, nemţii au cheltuit mai mult pe fiecare articol de îmbrăcăminte cumpărat şi au avut tendinţa de a opta pentru produse de calitate superioară. De asemenea, şi în rândul polonezilor disponibilitatea de a cumpăra a atins o valoare pozitivă în comparaţie cu restul Europei, datorită creşterii PIB cu 3,5% anul trecut. În Franţa, plăţile mai mari pentru asigurările sociale şi orele de lucru mai puţin numeroase, ca urmare a săptămânii de lucru de 35 de ore impuse legal, îşi pun amprenta asupra competitivităţii economiei. "Consumatorii francezi se tem în prezent de o reducere majoră a nivelului lor de trai. Acest lucru se reflectă în indicele aşteptărilor privind nivelul mediu al venitului în 2010 şi predispoziţia pentru a cumpăra a poporului francez, ambele scăzute", se mai arată în analiza GfK. În Marea Britanie, tendinţa de a cumpăraa scăzut anul trecut, iar valoarea medie a indicelui aşteptărilor privind venitul a fost, de asemenea, negativă. Consumatorii italieni şi cei spanioli au avut, de asemenea, anul trecut, o viziune pesimistă asupra perspectivelor economice.

Cu toate acestea, pentru anul 2011, cercetătorii se aşteaptă ca, la nivel european, pentru gospodăriile private cheltuielile să crească cu 1,5%, şi să aducă o contribuţie semnificativă la creşterea economică.