Programul are ca scop de bază atât sprijinirea activităţilor de profilactică şi combatere a varoozei, achiziţionarea materialului biologic pentru refacerea şeptelului apicol, cât şi achiziţionarea stupilor.

Sprijin financiar, beneficiari

Astfel, valoarea sprijinului financiar de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, alocat pentru Programul Naţional Apicol pentru perioada 2011-2013, este de 43.941.628,75 lei, fiind distribuită astfel: pentru anul 2011 - 14.701.144,33 lei; pentru anul 2012 - 14.653.837,68 lei; pentru anul 2013, 14.586.646,74 lei. Acţiunile cuprinse în Program sunt următoarele: asistenţă tehnică pentru apicultori şi grupuri de apicultori; combaterea varoozei; raţionalizarea stupăritului pastoral; măsuri de asistenţă pentru laboratoarele de analiză a caracteristicilor fizico-chimice ale mierii; susţinerea refacerii efectivului de familii de albine pe teritoriul naţional. Beneficiarii Programului sunt apicultori, persoane fizice şi juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, organizate în asociaţii de crescători de albine, federaţii, uniuni apicole, cooperative agricole sau grupuri de producători recunoscute, conform legislaţiei în vigoare. Comisia Europeană participă la finanţarea acţiunilor din Program cu până la 50% din cheltuielile efectuate de România pentru fiecare acţiune accesată, excluzând TVA.

Documente justificative

Beneficiarii pot solicita anual sprijinul financiar prin depunerea următoarele documente: cerere pe baza căreia solicită sprijinul financiar cuvenit şi în care se menţionează acordul acestora de derulare a sprijinului prin intermediul formei asociative; declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că aceştia nu au mai solicitat sprijin financiar; declaraţie pe propria răspundere că achiziţionează familiile de albine şi/sau mătcile şi/sau roiurile la pachet şi/sau roiurile pe faguri din rase omologate în România şi/sau stupii, numai prin măsurile prevăzute în Program şi nu solicită finanţare şi din FEADR; copia actului de identitate, în cazul persoanelor fizice; copia certificatului de înregistrare de la Oficiul Registrului Comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz; copia adeverinţei care să ateste proprietatea şi numărul familiilor de albine înscrise în Registrul agricol, eliberată de consiliul local; copia atestatului sau certificatului ori diplomei care să confirme pregătirea apicultorului în domeniul apicol; copia documentului de înregistrare, respectiv autorizare sanitar-veterinară, eliberat de DSVSA; copia ordinului de deplasare eliberat de forma asociativă din care face parte, din care să rezulte că apicultorul a efectuat deplasarea în pastoral, avizat de către consiliul local; copia buletinului de analize fizico-chimice ale mierii; copia facturii fiscale de efectuare a plăţii analizelor fizico-chimice ale mierii. Precizăm că HG nr. 245/2011 şi Normele de aplicare au fost publicate în Monitorul Oficial partea I, nr. 213 din 28 martie.