Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) a completat Procedura de lucru privind achiziţiile private derulate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014 - 2020 pentru a permite utilizarea modulului on-line de către solicitanţii PNDR, respectiv de către persoanele care intenţionează să depună o cerere de finanţare.

Astfel, un element de noutate în procesul de achiziţii aplicabil PNDR îl constituie faptul că, pe lângă beneficiari şi furnizori, începând cu data de 6 iulie 2015, solicitanţii de fonduri europene care vor depune cereri de finanţare prin PNDR 2020 vor fi obligaţi să utilizeze modulul de achiziţii on-line al AFIR. Solicitanţii, înaintea semnării contractului de finanţare cu AFIR, vor derula on-line procedura de achiziţii aplicabilă serviciilor eligibile (servicii de consultanţă şi servicii pentru întocmirea studiilor de fezabilitate, cu o valoare mai mare de 15.000 euro) în conformitate cu prevederile procedurii de achiziţii pentru beneficiarii privaţi ai PNDR publicată pe pagina de internet a AFIR. Până la data de 6 iulie 2015, solicitanţii de fonduri nerambursabile vor derula achiziţiile private conform prevederilor procedurale anterioare: publicarea în ziar a unei invitaţii de participare şi primirea de către solicitant a minim 3 oferte conforme din punct de vedere tehnic şi financiar. Procedura on-line se aplică pentru toate achiziţiile derulate în cadrul PNDR 2020 şi este valabilă pentru adjudecarea contractelor de achiziţii de servicii, bunuri (cu sau fără montaj) şi de execuţie de lucrări. În vederea derulării on-line a procedurilor de achiziţii, beneficiarii privaţi, ofertanţii şi, după data de 6 iulie 2015, solicitanţii au obligaţia autentificării pe pagina oficială de internet a AFIR (www.afir.info), în partea superioară a paginii, destinată depunerii on-line. Procedura de achiziţii private se derulează în conformitate cu Manualul operaţional de achiziţii pentru beneficiarii privaţi ai PNDR 2020, versiunea 1, publicat pe pagina oficiala de internet a AFIR - www.afir.info (secţiunea Informatii utile - Proceduri de lucru).

În conformitate cu prevederile Manualului de procedură, contractele mai mari de 15.000 euro fără TVA, trebuie adjudecate prin procedura de selecţie de oferte cu condiţia publicării pe site-ul www.afir.info a unei invitaţii de participare, a dosarului cererii de oferte şi a primirii on-line de către beneficiarul privat a minim 2 oferte conforme din punct de vedere tehnic şi financiar al ofertanţilor. Ofertele conforme trebuie să se încadreze în valoarea licitată corespunzătoare din bugetul indicativ - Anexa III la contractul de finanţare. Invitaţia de participare trebuie înregistrată în Registrul de intrări - ieşiri al beneficiarului privat. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este de minim 10 zile lucratoare de la data publicării pe pagina oficială a AFIR. Pentru contractele mai mici sau egale cu 15.000 euro fara TVA, beneficiarul privat poate opta pentru aplicarea procedurii cu o singură ofertă sau a celei menţionate mai sus menţionată dacă doreşte aceasta. În acest caz beneficiarul privat depune spre verificare şi avizare numai contractul, Anexa IV - declaraţia pentru respectarea regulilor privind evitarea conflictului de interese şi certificatul constatator emis de ONRC pentru a se verifica un eventual conflict de interese dintre acţionariatul ofertantului şi beneficiar. Este interzisă divizarea achiziţiilor de acelaşi tip, respectiv servicii, bunuri sau lucrări a căror valoare depăşeşte 15.000 de euro fără TVA, în contracte mai mici cu scopul evitării procedurii de selecţie de oferte. Avizarea întregii proceduri se face astfel: la nivelul OJFIR se verifică on-line dosarele de achiziţii pentru proiectele cu achiziţii simple ale beneficiarilor privaţi, la nivelul CRFIR se verifică on-line dosarele de achiziţii pentru proiectele cu achiziţii complexe ale beneficiarilor privaţi, iar la nivelul AFIR se verifică dosarele de achiziţii pentru proiectele beneficiarilor privaţi cuprinse în eşantionul de verificare pe teren.